
2. Elskatten
Företag i transportnäringen gör stora investeringar i tunga eldrivna fordon, trots högre inköpskostnader (jämfört med dieselfordon) och logistiska utmaningar. Företagen ställer om – precis som politiken vill – men beskattas som om de vore problemet.
I dag betalar eldrivna lastbilar och bussar full energiskatt på den el de använder. Yrkesmässig trafik på väg beskattas därför mycket mer än till exempel järnvägen eller spårvagnar. Även Industrin har en nedsatt energiskatt på el.
Transportföretagen har tagit fram ett färdigt lagförslag som vi har presenterat för regeringen. Förslaget innebär att el som används vid laddning av utsläppsfria tunga fordon ska få nedsatt energiskatt genom en återbetalning.
På så sätt sänks fordonens driftskostnad och stärker företagens kostnadskalkyler, till ett väldigt litet bortfall av skatteintäkter för staten.
Men lagförslaget har inte genomförts. Det saknas vilja att trycka på knappen och tyvärr skickar det signalen att hållbara transporter ska kosta mer. Helt i onödan.
- Tunga eldrivna fordon betalar idag full energiskatt på el – trots att den i stort sett är helt fossilfri.
- Järnväg och elintensiva verksamheter har reducerad skatt – men inte transporter på väg.
- Ett färdigt lagförslag om nedsatt energiskatt för laddning av utsläppsfria tunga fordon finns sedan mars 2024.
- Lagändringen skulle minska kostnaderna för elektrifierade transporter och skapa incitament för fler att satsa på helelektriska fordon.
- Företag som väljer el får betala mer – trots att de gör exakt det samhället och politiken efterfrågar.