
världens grönaste transporter
Svensk transportnäring är i rörelse. Företag investerar, utvecklar, bygger om, testar nytt. Det finns en stark vilja att bidra till ett hållbart samhälle – inte i framtiden, utan redan idag. Men varje dag möter dessa initiativ samma motstånd: krångliga regler, osynkad administration, tröga processer och motsägelsefulla signaler från det offentliga. Resultatet är att klimatsmarta satsningar bromsas, men inte av ovilja. Istället är det ett maskineri av en politik och byråkrati som inte hänger med.

Vi är överens. Företagaren i Norrland, riksdagsledamoten i Stockholm, de oroliga föräldrarna och de hoppfulla barnen har alla bestämt sig. De vet alla att vi måste ställa om till ett hållbart samhälle.
Alla vi som jobbar med transporter vet det också. Och vi har redan kommit långt. Faktum är att idag är den svenska transportnäringen grönast i världen. Det är vi stolta över.
Men vi är också frustrerade. För varje dag upplever en massa chaufförer, åkerier och kanske just din lokala bensinmack att utvecklingen går alldeles, alldeles för långsamt. Vanliga människor som inte vill någonting hellre än att vara en del av en hållbar transportnäring. Men de hindras. Kanske inte av ren motvilja utan mer av …krångel.
Idag kan det ta månader att få installera elbilsladdare på en mack. Bussar som går över till eldrivet måste betala skatt på sin el, fast det är gratis för SJ. Och kanske måste din lokala bensinmack betala en 400% högre avgift för tillsynen av sin miljövänliga biltvätt än kollegorna i grannkommunen.
Klimatet kan inte vänta på krångliga regler, Det är bråttom nu. Vi hinner inte låta en massa onödigt krångel stå i vägen för utvecklingen mot en ännu mer hållbar transportnäring. Låt oss minska krånglet. Släpp fram världens grönaste transporter!
Fyra problem:
Transportföretagens krav
Transportbranschen vill vara en del av lösningen. Och de flesta företag är det redan. Men för att omställningen ska lyckas i hela landet krävs att regler, styrmedel och processer börjar stödja, inte motverka, det hållbara valet.
Det handlar inte om att skapa nya förutsättningar, utan om att ta bort de hinder som står i vägen för det vi redan vet fungerar. Klimatmålen är gemensamma. Men vägen dit måste röjas.
- Underlätta etableringen och utbyggnationen av laddinfrastrukturen
Företag som vill bygga laddstationer för tunga fordon möter i dag en utdragen och oförutsägbar process. Handläggningstider varierar kraftigt mellan nätägare, och det saknas en tydlig väg in för företag som vill investera. Vi vill införa tidsgränser för anslutningsbesked, och att en nationell kontaktpunkt skapas – så att företag inte lämnas att själva samordna mellan flera aktörer. - Avskaffa elskatten för yrkestransporter
Det är orimligt att el beskattas som ett problem – när den är en del av lösningen. Företag som kör utsläppsfritt på el ska inte betala mer än de som kör fossilt. För tunga fordon finns det redan ett färdigt förslag. Det är dags att trycka på knappen. - Styr upphandlingar mot hållbara transporter
Många upphandlingar styrs fortfarande av lägsta pris, trots att lagen medger att klimat och miljö kan vara avgörande. Vi vill att hållbarhetskriterier blir norm, inte undantag. Offentlig sektor måste ta ansvar för att deras upphandlingar också ger branschen rätt förutsättningar att ställa om. Offentlig upphandling ska driva på omställningen, inte motverka den. - Harmonisera regler för tillsyn och tillstånd
Små skillnader i tolkning leder i dag till stora skillnader i kostnader och villkor mellan företag i olika kommuner. Det skapar ojämlika förutsättningar och sänker förtroendet för systemet. Vi vill att miljötillsyn, avgifter och tillståndsprocesser samordnas nationellt – med målet att skapa tydlighet, rättvisa och förutsägbarhet oavsett var i landet företaget verkar. - Genomför kraftiga regelförenklingar, på riktigt
Det finns för mycket som krånglar i onödan. Tillstånd, avgifter, krav och byråkrati gör det svårt att ställa om – trots att viljan finns. Det behövs en ny inställning: mindre administration, mer framkomlighet. Transportföretagens Krångellista visar tydligt var hindren finns. Nu behöver de tas bort, steg för steg och på alla nivåer.
Röster från verkligheten
Företag i transportbranschen ställer om varje dag. De investerar i ny teknik, kör på el och förnybart, utbildar sin personal och effektiviserar sina transporter. Men trots det möter de hinder.
Här nedan berättar en av dem själva, om vad som fungerar, vad som inte gör det och varför förändring behövs.
De visar vad som krävs för att verkligen släppa fram världens grönaste transporter.

Har du exempel på krångel?
Krångel bromsar omställningen, men det är inte alltid synligt. Därför behöver vi din hjälp.
Har du stött på regler, avgifter eller tillståndsprocesser som gör det svårare att satsa hållbart? Något som försenar, fördyrar eller förvirrar, trots att du försöker göra rätt?
🔹 Har du behövt vänta orimligt länge på tillstånd för laddning?
🔹 Har du nekats uppdrag trots att du kör utsläppsfritt?
🔹 Har du stött på olika krav i olika kommuner?
Bidra med ditt exempel.
Ditt exempel kan bli en del av vår Krångellista. Där listar vi exempel på krångel för att visa politiken och andra beslutsfattare vad som måste förändras. Tillsammans kan vi sätta ljus på det som skaver, och driva på för förändring.

För dig som vill veta mer
Fakta och resurser
Vill du veta mer om hur transportbranschen ställer om – och vad som behöver förändras för att det ska gå snabbare? Här hittar du fakta, analyser och material som fördjupar bilden. Perfekt för dig som är politiker, medlem, journalist eller bara nyfiken på hur det faktiskt ser ut i verkligheten.
Fördjupning gör skillnad. Ju fler som förstår, desto fler som trycker på.

Sverige har chansen. Vi måste ta den.
Omställningen är inte en framtidsvision. Den händer nu. Företag i transportbranschen tar risker, investerar stort och gör jobbet som krävs. De kör på el. De utbildar. De väljer hållbara drivmedel. De är redo.
Men ändå hålls de tillbaka.
Inte av ovilja. Inte av teknik. Utan av regler, system och strukturer som inte längre passar det samhälle vi är på väg att bygga.
Sverige har en unik möjlighet. Vi har företagen, kompetensen och innovationen. Vi har viljan. Men vi måste också våga riva hindren och släppa fram lösningarna. Då kan Sverige bli landet där de grönaste transporterna i världen rullar först – inte sist.
Kontakta oss för att få veta mer

Teodor Johansson
Branschutvecklare