Falkenklev Logistik är laddade för att ta täten i omställningen

I höstas invigde de Sveriges då största laddstation för tung trafik. Och vid årsskiftet hoppas de öppna tre laddstationer till i Skåne. Möt bröderna William och Victor Falkenklev på Falkenklev Logistik, ett åkeriföretag som laddar inför omställningen av transportsektorn.

– Vi har lärt oss av vår mamma att inte bara fokusera på målen utan hoppa på tåget när det kommer, säger William Falkenklev .

Uppvuxen i ett traditionellt familjeföretag, grundat av Victor Falkenklevs morfar 1957, var det kanske inte förvånande att han en dag blev vd men det kom ändå lite mer plötsligt än vad han trott. Hans mamma, Marita ”Doss” Falkenklev, känd profil i skånska åkerikretsar, hade jobbat lite för mycket, lite för hårt och behövde ta det lugnare. Victor och William Falkenklev fick ta över rodret. De hade båda arbetat i företaget men nu fick de ansvaret att driva verksamheten framåt. Victor är vd för deras kontor i Malmö och William för deras bolag i Helsingborg.

Under brödernas ledning har Falkenklevs Logistik kommit att ta täten i omställningen mot elektrifieringen av transportsektorn. Resan började lustigt nog med att de förvärvat en släktgård i Perstorp, i mitten av Skåne.

Ursäkta alla Perstorpsbor som läser den här texten, men Perstorp är kanske inte händelsernas centrum. Och Victor och William Falkenklev funderade mycket riktigt på vad de skulle göra med en bit mark i Perstorp. Svaret blev en solcellspark.

När Victor Falkenklev berättar, får han det att låta som om det var det mest naturliga i världen. De förvärvade en släktgård i Perstorp. Funderade lite, tänkte att de skulle projektera för en solcellspark som skulle kunna producera 1,5 miljon kilowattimmar per år.

Ni förvärvar en bit mark i Perstorp. Var det första tanken att bygga en solcellspark?

– Ja, det var lite klimatångest som startade tankarna faktiskt. Så blev det att man fick idén om en helt grön kedja, säger Victor Falkenklev.

William Falkenklev lägger till att de sedan länge haft ett miljöintresse i företaget och att en solcellspark därför kändes naturlig. En grön kedja blev det. Det ena ledde till det andra. Om de har en solcellspark i Perstorp, skulle de ju kunna ladda sina lastbilar med egenproducerad el.

– Vi tänkte att vi har ju 150-160 lastbilar och vi hade redan börjat fundera på det här med elektrifiering, förklarar Victor Falkenklev.

Solcellsparken i Perstorp har ännu inte sett dagens ljus då de stött på lite patrull hos länsstyrelsen, men den blev ändå startskottet för elektrifieringen av Falkenklev Logistik.

Hösten 2022 invigde de Sveriges största laddstation för både personbils- och tung trafik, vid Toftenäs, nära E6:an i Malmö. En satsning som fått mycket uppmärksamhet. Verksamheten bedrivs i dotterbolaget Rifil. På stationen finns 22 uttag men förberett för ytterligare 18. Det är 350 kW:s laddare men de har sänkt effekten till 240 eftersom de inte behöver mer för stunden. All energi är förnybar.

Har man laddstationer måste man också ha lastbilar att ladda. De har investerat i fem elektriska 18-tons Scanialastbilar. Utöver det har de också 15 eldrivna, lätta lastbilar. 

Victor Falkenklev säger att deras erfarenheter av elektriska lastbilar, från förarsynpunkt, så här långt är odelat positiv.

– Arbetsmiljön förbättras betydligt, de är tysta och bekväma, och gasresponsen är helt annorlunda.

William Falkenklev håller med och säger att det finns förare som inte tror på el, men de har hitills inte stött på någon som inte ändrat uppfattning efter att ha fått köra en ellastbil.

Räckvidden för lastbilarna är cirka 15 mil och det kräver planering av logistiken på ett annat sätt än med diesel. Företaget har gjort satsningarna på elektrifieringen för att de vill visa att de tar ett ansvar för miljön och vill ligga i framkant. Victor Falkenklev erkänner att de ekonomisk förutsättningarna inte är de bästa ännu, ellastbilarna är betydligt dyrare än dieseldrivna. DHL har hjälpt till på ett hörn.

Miljöengagemanget bär de nog med sig från sin mor. William Falkenklev berättar om stoltheten de kände när de fick Höör kommuns miljöpris för vad som nu är ganska många år sedan.

– Det var ett betydligt mindre företag då och jag var väl inte mer än 14-15 år men jag minns hur stolta vi var. Och jag är så stolt över vår mamma, hur hon som ung och kvinna kämpade och drev på. Det är något vi försöker leva upp till.

I våras fick de Sveriges Åkeriföretags Stora Åkeripriset och nyligen Region Skånes miljöpris. De är också nominerade till Transportföretagens Hållbarhetspris som delas ut den 27 september.

William och Victor Falkenklev delar Transportföretagens uppfattning att ett investeringsstöd motsvarande det i Tyskland och Österrike (80 procent av merkostnaden jämfört med diesellastbil i direkt statligt stöd, red:s anm) hade varit en bra idé för att få fart på elektrifieringen av de tunga transporterna.

– 20 procent av totalbeloppet som man får i Sverige räcker inte så långt, säger Victor Falkenklev. William Falkenklev betonar att laddinfrastrukturen behöver byggas ut.

– Vi vill ju kunna köra elbilarna var vi än befinner oss, säger han.

Men att det inte riktigt är ekonomiskt bärkraftigt hindrar inte Victor och William Falkenklev. Tre nya laddstationer är på gång för vilka de har blivit beviljade stöd från både Naturvårdsverket och Energimyndigheten. En i Perstorp, en i Hörby och en i Höör. De hoppas kunna ta dem i bruk vid årsskiftet.

Att söka stöd var lite tufft första gången, men efter första gången har de haft nytta av att de sökt och fått beviljat en gång tidigare.

Vad har ni för tips till andra åkerier som funderar på att satsa på elektrifiering?

– Förutsättningarna ser väldigt olika ut och alla kan inte elektrifiera. Men alla behöver inte bygga laddinfrastrukturen själv, alla är välkomna att komma och ladda hos oss, säger Victor Falkenklev

Så talar en riktig entreprenör.

Text: Anders Josephsson, Foto: Falkenklev Logistik