Ett ögonblick, eldsjälen Berth Hansson!

Nu startar vår nya satsning på att lyfta eldsjälar i vårt Kompetensnytt – de som gör skillnad för både branschen och samhället. Först ut är Berth Hansson, uppskattad fordonslärare vid Ystads gymnasium och detta nummers eldsjäl!

Hur känns det här?

Det känns väldigt hedrande och kul!

Hur ser dina dagar ut i ditt yrke?

Jag arbetar som fordonslärare med inriktning mot personbil och jag har arbetat vid Ystads gymnasium sedan 1993 – så det blir 30-årsjubieum i augusti. Det är så klart mycket lektionsfokus under mina arbetsdagar, sedan har jag haft ett övergripande ansvar för vår fordonsavdelning under väldigt många år. Sedan vi blev Motorbranschcollege håller jag i den biten också.

Hur har branschen förändrats under dina många år i tjänst?

Jag gick själv här som elev på sjuttiotalet och det var ett helt annat yrke som man kom ut i jämfört med vad det är idag. I dag arbetar vi med helt nya tekniker, det är väl lite av tjusningen med den här branschen – den förändras oerhört snabbt. Man kan liksom inte slå sig till ro och tycka att man är bra där man är utan vi måste jobba med att få in nya kunskaper i vår undervisning. I dag har jag dessutom gamla elever som kollegor och att jag tycker att det är grymt utvecklande!

Finns det något du är extra stolt över att du har bidragit med under dina år?

Det är många grejer, framför allt tycker jag att det är väldigt kul när man kommer ut på företagen och träffar gamla elever som är blivit verkmästare eller verkstadschefer, det har gått bra för enormt många av eleverna. Och det är inte alltid de som man trodde skulle gå långt heller.

Sedan är det så klart kul att se hur en del elever lyfter när de börjar här, de som är skoltrötta som utvecklas när de hamnar rätt. Ofta blir det så att alla teoretiska ämnen som engelska, svenska och matte funkar av bara farten när de trivs. Det är ju samma som man själv hade känt, hade jag gått till ett jobb jag inte trivdes med hade jag inte presterat.

Vad är det roligaste i ditt yrke?

Dels är det utvecklingen på skolan – det blir verkligen bättre och bättre hela tiden, både hur det ser ut och hur vi bedriver undervisning. Sedan är det just att träffa ungdomarna, hade jag inte jobbat med ungdomar hade jag känt mig äldre än vad jag gör. De håller liv i gubben.