Sveriges Hamnar tecknar Hamn- och Stuveriavtalet med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport). Transport är det LO-anslutna och överlägset största fackförbundet i hamnarna som har organiserat hamnarbetare och tecknat kollektivavtal i över 100 år. Hamn- och Stuveriavtalet tillämpas för alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet, på samma sätt som i andra branscher.
Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) bröt sig ur Transport 1972 och ställde sig utanför den svenska modellen med återkommande strejker som följd. Sedan 2019 har HF tecknat så kallat andrahandsavtal med Sveriges Hamnar, ett likalydande kollektivavtal med exakt samma villkor som i Hamn- och Stuveriavtalet. Detta har de gjort tre gånger. Andrahandsavtalet ger HF fackliga rättigheter enligt lag, såsom:
Den 2 maj 2025 sade HF upp det då gällande andrahandsavtalet och den 12 maj varslade de om strejk i alla hamnar. Redan den 13 maj varslade de sedan om ytterligare stridsåtgärder i form av punktstrejker och/eller blockader. Därefter har HF varslat om upprepade stridsåtgärder.
Sedan den 21 maj har ett stort antal strejker och blockader genomförts, trots att Sveriges Hamnar hela tiden erbjudit HF att teckna ett andrahandsavtal. Medlare från Medlingsinstitutet medlar i konflikten. Medlingsinstitutets generaldirektör har också gjort ett uttalande om att det inte är möjligt för medlarna att erbjuda HF något annat än ett likalydande andrahandsavtal, i linje med Sveriges Hamnars erbjudande.
Hamnarna och sjöfarten utgör ryggraden i Sveriges utrikeshandel. Över 90 procent av all export och import använder sjöfartsleder någon gång i transportkedjan. I en orolig värld är sjöfarten och hamnarna av avgörande betydelse för Sverige, utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv. Vad blir då konsekvenserna av en strejk i svenska hamnar?
Sveriges hamnar är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Genom hamnarna passerar det mesta av Sveriges import och export. Men hur fungerar en hamn egentligen?