Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) bröt sig ur Transport 1972 och ställde sig utanför den svenska modellen med återkommande strejker som följd. Sedan 2019 har HF tecknat så kallat andrahandsavtal med Sveriges Hamnar, ett likalydande kollektivavtal med exakt samma villkor som i Hamn- och Stuveriavtalet. Detta har de gjort tre gånger. Andrahandsavtalet ger HF fackliga rättigheter enligt lag, såsom:

  • rätt till förhandling innan t.ex. beslut om viktigare förändringar (MBL-förhandling)
  • rätt att utse fackliga förtroendemän
  • rätt till betald facklig tid
  • rätt att utse skyddsombud och delta i arbetsmiljöarbetet
  • rätt att förhandla för medlemmar i lokala och centrala förhandlingar
  • andra organisatoriska rättigheter enligt lag.

Den 2 maj 2025 sade HF upp det då gällande andrahandsavtalet och den 12 maj varslade de om strejk i alla hamnar. Redan den 13 maj varslade de sedan om ytterligare stridsåtgärder i form av punktstrejker och/eller blockader. Därefter har HF varslat om upprepade stridsåtgärder.

Sedan den 21 maj har ett stort antal strejker och blockader genomförts, trots att Sveriges Hamnar hela tiden erbjudit HF att teckna ett andrahandsavtal. Medlare från Medlingsinstitutet medlar i konflikten. Medlingsinstitutets generaldirektör har också gjort ett uttalande om att det inte är möjligt för medlarna att erbjuda HF något annat än ett likalydande andrahandsavtal, i linje med Sveriges Hamnars erbjudande.