Tydliga och långsiktiga styrmedel för transportsektorn
Tydliga och långsiktiga styrmedel för transportsektorn
Skatter och avgifter införs och justeras av staten och myndigheter i stuprör, utan ett transportslagsövergripande perspektiv. Det finns ofta en otydlighet om syftet är fiskalt eller styrande, inte minst ur ett klimat- och miljöperspektiv, vilket gör det svårt att utvärdera effekterna av styrmedlen.
Skatter, avgifter och andra styrmedel fyller en funktion och är, utöver det statsfinansiella syftet, en viktig del av arbetet med att minska transporternas klimatpåverkan och en hållbar väg bort från fossila bränslen. Däremot måste vi kunna kombinera uppfyllande av klimat- och miljömål med stärkt konkurrenskraft och i balans till de transportpolitiska målen, så som ökad tillgänglighet.
Med en klimatpolitik som vilar på en ambitiös europeisk grund ska inte dubbla styrmedel förekomma. EU:s klimatambitioner har avsevärt skärpts med en rad nya eller förstärkta styrmedel som påverkar den svenska transportsektorn har införts. Det ökar risken för större komplexitet och ineffektiv dubbelreglering. Nationella styrmedel ska alltid vara förenliga med och ändamålsenliga utifrån relevant EU-lagstiftning.
Transportsektorn är en nyckelaktör i ett konkurrenskraftigt näringsliv, vilket i sin tur skapar resurserna för att ställa om till ett hållbart samhälle. Kostnadseffektivitet måste därför vara ledstjärnan i all form av styrning.
Transportföretagens principer
- Staten behöver stötta omställningen genom långsiktiga spelregler med olika stöd och andra styrmedel. Men det blir inte bättre ju fler styrmedel som införs. Det är dags att ansa i den vildvuxna styrmedelsrabatten och kostnadseffektivitet ska vara ledstjärnan.
- Med en klimatpolitik som vilar på en ambitiös europeisk grund ska inte dubbla styrmedel förekomma. Nationella styrmedel ska alltid vara förenliga med och ändamålsenliga utifrån relevant EU-lagstiftning för att undvika ineffektiv dubbelreglering.
- Det behövs tas ett helhetsgrepp om styrningen av morgondagens transporter. Att beskatta tyst och fossilfri trafik på samma sätt som idag är att beskatta mobilitet.
Strukturerade och långsiktiga lösningar
Transportsektorn är uppe i en snabb förändringsprocess. Globala trender som elektrifiering, ökad användning av fossilfria bränslen, automation och digitalisering förädlar befintlig struktur men kan också innebära nya sätt att transportera.
Givet klimatfrågans angelägenhet och transporternas klimatpåverkan är det viktigt med strukturerade och långsiktiga lösningar för att minska sektorns klimatutsläpp, samtidigt som hänsyn tas till samhällets ökande transportbehov, transportsystemets funktion och möjliggör för lönsamma företag i sektorn. Att införa styrmedel som enbart syftar till att ställa transportslag mot varandra, minska mobilitet, tillgänglighet, tillväxt och välstånd gynnar inte någon, framför allt inte klimatet.
Utmaningen måste i stället mötas med välanalyserade styrmedel som lägger grund för både hållbar utveckling, en ökad tillväxt och konkurrenskraft.
Inte minst måste vi idag lägga grunden för att framtidens tysta och fossilfria transportsektor behöver ett modernt skatte-, avgifts- och subventionssystem.
Frågor vi arbetar med
Transportsektorn möter en mångfald av styrmedel. Här är några exempel på frågor vi arbetar med.
Fossilfritt ska inte beskattas som fossilt
Reduktionsplikten innebär att flytande drivmedel, oavsett hur mycket biodrivmedel som blandas in, beskattas som 100% fossilt. Det är orimligt och behöver förändras. Nyckeln ligger i att ändra EU:s energiskattedirektiv, vilket Sverige ska fortsatt verka för.
Kraftigt sänkt energiskatt på el för att underlätta för elektrifieringen
Den pågående samhällsomställningen innebär att användning av el i Sverige kommer att öka. Men Sveriges höga energiskatt på fossilfri el riskerar att bli en effektiv bromskloss, särskilt för transportsektorn. För att underlätta, öka attraktiviteten och snabba på transportsektorns elektrifiering behöver Sverige införa en skattenedsättning på den el som används av utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar.
Utsläppshandel in, koldioxidskatt ut
Sedan 1991 har Sverige haft en koldioxidskatt på bensin och diesel, utöver energiskatten, moms, årliga indexeringar, inbladningskrav som också påverkar priset på drivmedel. Från år 2028 kommer drivmedel belastas med EU:s handelssystem för utsläpp av koldioxid (det så kallade ETS2). ETS2 är en ny princip för prissättning av koldioxid i Sverige och när den införs ska koldioxidskatten avskaffas, för att undvika ineffektiv dubbelreglering. Redan idag är koldioxidskattens styrande effekt tveksam och transportsektorn ska inte betala för samma utsläpp två gånger.
Fortsatt skattefrihet för biobränslen avgörande för utfasning av det fossila
Nuvarande skattefrihet för rena och höginblandade biodrivmedel gäller till slutet av 2026. Det är en absolut nödvändighet att denna skattebefrielse förlängs för att biodrivmedel ska kunna vara en del av utfasningen av fossila drivmedel.
Kontakt
Mårten Bergman
Transportekonom