Nyhet

"Känns som någon drar undan mattan för oss"

Nyhet

Foed Melaine vd för Widrikssons Logistik är bekymrad över att skattebefrielsen för biogasen är hotad. 

-Ett dråpslag , säger han.

Foto: Privat.

Widrikssons Logistik i Stockholm är ett av åkerierna som satsat på biogas som drivmedel och som nu är mycket bekymrade över att skattebefrielsen är hotad.
-Det känns som att någon drar undan mattan för oss, säger Foed Melaine, vd.

Widrikssons Logistik historia med biogas har ganska många år på nacken. De köpte sina första gasfordon redan 2005. Då var andelen biogas betydligt lägre i fordonsgasen än vad den är idag, vilket gjorde att de 2013 byggde en egen gasstation med 100 procent biogas.

Att det beslutet nu rivs upp och det på grund av teknikaliteter är ett dråpslag för oss som företag men framför allt är det en katastrof för klimatet och den gröna omställningen.

-Vi har därmed gjort en stor och omfattande satsning på biogasen. Det är för att vi tycker att det är ett utmärkt bränsle, det är lokalproducerat, det är cirkulärt, det ger små utsläpp och är ett driftsäkert drivmedel, berättar Foed Melaine.

Idag har de 22 fordon som drivs med biogas.

-Vi efterfrågar långsiktiga politiska beslut och vi var väldigt lättade när beslutet gällande skattebefrielse för biogasen kom 2020 och skulle gälla ända fram till 2030. Att det beslutet nu rivs upp och det på grund av teknikaliteter är ett dråpslag för oss som företag men framför allt är det en katastrof för klimatet och den gröna omställningen.

Vad betyder det för er om skatteundantaget försvinner i form av ökade kostnader? Hur bedömer du betalningsviljan från kunderna?

-Vi bygger aldrig våra affärer utifrån premier, subventioner eller dylikt. Men att mer eller mindre över natten drabbas av en prischock på 10 kr milen är naturligtvis ett väldigt hårt slag för oss i en redan prispressad bransch. Det har alltid varit svårt att få kunder att betala för en lägre miljöpåverkan, och med de kraftiga prisökningarna 2022 på samtliga drivmedel så är det ännu svårare att få täckning för kostnaderna. Att detta kommer i en tid då det är mycket begränsad tillgång på hållbara fordonsalternativ med tillhörande infrastruktur gör att vi som bygger vår verksamhet på fossilfria bränslen målas in i ett hörn och förlorar vårt mest hållbara bränslealternativ hittills.