Kör- och vilotidsskola – korta filmer om det viktigaste

Kör- och vilotidsskola – korta filmer om det viktigaste

Transportföretagens kör- och vilotidsskola är till för dig som arbetar med buss och åkeri. Den består av korta filmer på olika teman som förklarar kör- och vilotider på ett enkelt sätt.

De nya filmerna finns nu tillgängliga nedan! 

EU:s regler för kör- och vilotider har tagits fram för att öka trafiksäkerheten och ge transportföretagen möjlighet att konkurrera på lika villkor. Chaufförerna ska vara trafiksäkra, utvilade och ha bra arbetsförhållanden.

Att inte följa reglerna kan bli dyrt – och i värsta fall kan ditt företag förlora tillståndet att driva yrkesmässig trafik. Men med rätt kunskaper är det möjligt att göra rätt och vara redo vid en företagskontroll.

Därför har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag tagit fram Kör- och vilotidsskolan som riktar sig till både åkerier och bussföretag. Filmerna är användbara för alla på företaget, men riktar sig framför allt till dig som följer upp och granskar kör- och vilotider.

Kör- och vilotidsskolan – filmer

Klicka på bildrutan för att starta respektive film.

Ytterligare filmer finns i Arbetsgivarguiden för dig som är medlem och syns om du är inloggad på hemsidan. 

TF Talks avsnitt 29

Vet du varför uppdaterad mjukvara och rätt knapptryckning i färdskrivaren gör stor skillnad? I detta avsnitt delar Kent Davidsson, Kör- och vilotidsexperten och Susanne Florentin, Transportföretagen på de viktigaste insikterna från höstens möte i kör- och vilotidsnätverket.

De reder ut varför förlorad data har blivit en vanlig orsak till sanktionsavgifter, hur uppdaterad mjukvara kan spara både tid och pengar – och varför rätt knapptryckning kan göra stor skillnad i H16-frågan. Känner du förresten till att nästa sommar omfattas även lätta lastbilar av regelverket om du kör utanför Sverige?

Ett avsnitt för dig som jobbar på ett åkeri eller bussföretag.

Se avsnitt 29 av TF Talks
Se avsnitt 29 av TF Talks
Kör- och vilotidsskola. Del 11: Smart färdskrivare - version 2
Kör- och vilotidsskola. Del 11: Smart färdskrivare - version 2

Kör- och vilotidsskola. Del 11: Smart färdskrivare - version 2

Kör- och vilotidsskola. Del 10: Överträdelsen H16
Kör- och vilotidsskola. Del 10: Överträdelsen H16

Kör- och vilotidsskola. Del 10: Överträdelsen H16

Kör- och vilotidsskola. Del 9: Välja rätt analysprogram
Kör- och vilotidsskola. Del 9: Välja rätt analysprogram

Kör- och vilotidsskola. Del 9: Välja rätt analysprogram

Kör- och vilotidsskola. Del 8: När färdskrivaren går sönder
Kör- och vilotidsskola. Del 8: När färdskrivaren går sönder

Kör- och vilotidsskola. Del 8: När färdskrivaren går sönder

Kör- och vilotidsskola. Del 7: Körning med annans förarkort
Kör- och vilotidsskola. Del 7: Körning med annans förarkort

Kör- och vilotidsskola. Del 7: Körning med annans förarkort

Kör- och vilotidsskola. Del 6: Dubbla förarkort
Kör- och vilotidsskola. Del 6: Dubbla förarkort

Kör- och vilotidsskola. Del 6: Dubbla förarkort

Checklista kör- och vilotider

Vad behöver ni tänka på för att vara förberedda inför en företagskontroll från Transportstyrelsen?

  • Utbilda förarna, transportplanerarna och företagsledningen i regelverket. Utbildningstillfällena ska vara dokumenterade. (Gärna regelbundet då det händer saker med regelverket, nya toleranser och nyheter)
  • Utse någon som ska sköta granskningen och se till så att denna person är insatt i regelverket och att granskningen får hög prioritet samt att arbetet ges tillräckligt med tid för att utföras
  • Införskaffa ett bra analysprogram och utbilda den/de som ska sköta granskningen i detta
  • Granska regelbundet (stora åkerier/bussföretag gör detta dagligen, mindre och medelstora bolag en gång i veckan)
  • Införskaffa en kortläsare där förarna på ett enkelt sätt kan läsa av sina förarkort. Helst efter varje arbetspass, men minst en gång i veckan även om ni har fjärravläsning av fordonen
  • Ha rutiner för vad som ska göras då ni köper, säljer, lämnar eller hämtar hyrbilar. De ska läsas av, låsas/låsas upp och remsa ska skrivas ut
  • Se till att all dokumentation sparas på ett sätt så att ni lätt kan få fram det ni behöver vid en framtida kontroll. Överträdelserapporter, remsor, intyg från verkstäder med mera
  • Vid grova eller upprepade överträdelser bör arbetsrättsliga åtgärder (till exempel varning) vidtas. Den vanligaste orsaken till att man blir uttagen till en företagskontroll är det som polisen upptäcker vid en vägkontroll
  • Vid en företagskontroll är det bra att ta hjälp om ni inte känner att ni är säkra på vad som ska skickas in. Detta kan behövas om ni ska bemöta överträdelser till Transportstyrelsen och eventuellt överklagande till domstol