
Kör- och vilotidsskola – korta filmer om det viktigaste
Transportföretagens kör- och vilotidsskola är till för dig som arbetar med buss och åkeri. Den består av korta filmer på olika teman som förklarar kör- och vilotider på ett enkelt sätt.
De nya filmerna finns nu tillgängliga nedan!
Den 12 mars 2025 blev de otillåtna kortuttagen (H19) tillåtna och leder inte längre till sanktionsavgift. En annan regeländring är Transportstyrelsen kommer kunna dela ut varningar istället för sanktionsavgifter för överträdelser av kör- och vilotider (1 januari 2026). I TF Talks berättar vi mer om regeländringarna som branschen länge efterfrågat. I avsnittet få du också veta mer om Transportföretagens nätverk för kör- och vilotider och de nya avsnitten av Kör- och vilotidsskolan som spelas in för fullt.
EU:s regler för kör- och vilotider har tagits fram för att öka trafiksäkerheten och ge transportföretagen möjlighet att konkurrera på lika villkor. Chaufförerna ska vara trafiksäkra, utvilade och ha bra arbetsförhållanden.
Att inte följa reglerna kan bli dyrt – och i värsta fall kan ditt företag förlora tillståndet att driva yrkesmässig trafik. Men med rätt kunskaper är det möjligt att göra rätt och vara redo vid en företagskontroll.
Därför har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag tagit fram Kör- och vilotidsskolan som riktar sig till både åkerier och bussföretag. Filmerna är användbara för alla på företaget, men riktar sig framför allt till dig som följer upp och granskar kör- och vilotider.
Kör- och vilotidsskolan – filmer
Klicka på bildrutan för att starta respektive film.
Ytterligare filmer finns i Arbetsgivarguiden för dig som är medlem och syns om du är inloggad på hemsidan.

Inspelad lansering från den 18 juni

Kör- och vilotidsskola. Del 11: Smart färdskrivare - version 2

Kör- och vilotidsskola. Del 10: Överträdelsen H16

Kör- och vilotidsskola. Del 9: Välja rätt analysprogram

Kör- och vilotidsskola. Del 8: När färdskrivaren går sönder

Kör- och vilotidsskola. Del 7: Körning med annans förarkort

Kör- och vilotidsskola. Del 6: Dubbla förarkort
Tidigare filmer och sändningar
- Kör- och vilotidsskola. Del 1: Introduktion
- Kör- och vilotidsskola. Del 2: Såhär kommer ni igång.
- Kör- och vilotidsskola. Del 3: Intern granskning
- Kör- och vilotidsskola. Del 4: Företagskontroller
- Kör- och vilotidsskola. Del 5: Körning utan förarkort
- TF Talks, avsnitt 18: Senaste nytt om kör- och vilotider!
- Trailer: Kör- och vilotidsskola.
- Inspelat webbinarium om smart färdskrivare 2. Inspelat 28-05-2024
Checklista kör- och vilotider
Vad behöver ni tänka på för att vara förberedda inför en företagskontroll från Transportstyrelsen?
- Utbilda förarna, transportplanerarna och företagsledningen i regelverket. Utbildningstillfällena ska vara dokumenterade. (Gärna regelbundet då det händer saker med regelverket, nya toleranser och nyheter)
- Utse någon som ska sköta granskningen och se till så att denna person är insatt i regelverket och att granskningen får hög prioritet samt att arbetet ges tillräckligt med tid för att utföras
- Införskaffa ett bra analysprogram och utbilda den/de som ska sköta granskningen i detta
- Granska regelbundet (stora åkerier/bussföretag gör detta dagligen, mindre och medelstora bolag en gång i veckan)
- Införskaffa en kortläsare där förarna på ett enkelt sätt kan läsa av sina förarkort. Helst efter varje arbetspass, men minst en gång i veckan även om ni har fjärravläsning av fordonen
- Ha rutiner för vad som ska göras då ni köper, säljer, lämnar eller hämtar hyrbilar. De ska läsas av, låsas/låsas upp och remsa ska skrivas ut
- Se till att all dokumentation sparas på ett sätt så att ni lätt kan få fram det ni behöver vid en framtida kontroll. Överträdelserapporter, remsor, intyg från verkstäder med mera
- Vid grova eller upprepade överträdelser bör arbetsrättsliga åtgärder (till exempel varning) vidtas. Den vanligaste orsaken till att man blir uttagen till en företagskontroll är det som polisen upptäcker vid en vägkontroll
- Vid en företagskontroll är det bra att ta hjälp om ni inte känner att ni är säkra på vad som ska skickas in. Detta kan behövas om ni ska bemöta överträdelser till Transportstyrelsen och eventuellt överklagande till domstol