Nyhet

Håbo buss: “Ju fler företag som är medlemmar desto starkare blir vår gemensamma röst”

Nyhet

Frida Matsson, är ekonomiansvarig på Håbo Buss och har jobbat i företaget sen 18 år tillbaka och trivs väldigt bra i familjeföretaget. Hon har varit ute på förmiddagen och gjort några ärenden precis innan hon träffar oss på Sveriges Bussföretag. 
 
Vi går in i hennes rum och på väggen hänger glada teckningar ritade av Fridas barn. Kanske hälsade hon själv på här i kontoret som liten och sitter idag med och ror fram företaget tänker jag. Företaget grundades 1990 av föräldrarna Mats och Ingela och verksamheten har de senaste åren alltmer fasats över till de tre syskonen. Joakim är storebror och vd och Sara är bokningschef. I bussflottan finns ett trettiotal bussar och Håbo Buss kör skoltrafik och beställningstrafik, både i Stockholm och i Mälardalen.  
  
Frida, du är engagerad i styrelsen i Sveriges Bussföretag – vad får dig att lägga tid på gemensamma frågor?  
 
Jag har suttit med i styrelsen sedan 2022 och tycker att det är viktigt att representera de mindre företagen så att även våra röster hörs och viktiga frågor tas upp. Att få representera just den företagsgruppen känns väldigt givande. Jag blir lätt engagerad och vill försöka ändra viktiga frågor i rätt riktning. Frågor som kompetensfrågan, att det saknas framförallt bussförare, är särskilt viktig. Vi i branschen behöver tillsammans öka attraktiviteten för bussföraryrket. Andra frågor som är viktiga att påverka är bränsle och utvecklingen av fordonen. Tillsammans med förbundet kan vi påverka politiker och näringsliv, det är en fantastisk väg att gå. 
  
Vilken är den största nyttan för ditt företag med att vara medlemmar i Sveriges Bussföretag? 
 
Så länge jag minns har vi varit medlemmar och är nöjda! Förbundet för vår talan och kan ge rådgivning och stöd i många olika frågor. I gengäld kan vi vara med och påverka tillsammans. Sedan jag gick med i styrelsen upplever vi att vi har kommit närmare branschutvecklarna i förbundet och då har det också varit enklare att kontakta personerna för rådgivning i olika frågor. Det är en fantastisk tjänst att kunna ringa och få experthjälp i olika frågor. Jag frågade till exempel Lars Annerberg om indexfrågor häromdagen. Och Oscar Sundås om utlandsregler vad gäller beställningstrafik. Det är fantastiskt!   
  
Vilket är ditt bästa argument för att få ett bussföretag som inte är medlem att gå med?  
 
Ju fler företag som är medlemmar desto starkare blir vår gemensamma röst. Det finns så mycket kompetens här som medlemsföretag kan dra nytta av och det borde fler utnyttja. Det finns tjänster på hemsidan för medlemmar som vi kan ta del av och att kunna ringa och få rådgivning i arbetsgivarfrågor eller annat. Detta kommer främja branschens arbete framåt.   

Månadens medlem är en serie där våra medlemmar berättar om medlemskapet. 
 
Text: Yasemin Celebi