Nyhet

Unga politiker och flygbranschen – delade åsikter om flygets omställning

I samband med ett besök hos medlemsföretaget Heart Aerospace genomförde Transportföretagen en enkätundersökning hos de politiska ungdomsförbunden. Syftet var att belysa åsikterna om hållbarhetsarbetet och framtiden för flygbranschen. Enkäten har gett en bred variation av svar – från hoppfulla synpunkter på branschens potential att ställa om, till mer skeptiska åsikter om branschens hängivenhet att möta klimatmålen.

Osäkerhet kring den tekniska utvecklingens framsteg

De tekniska framstegen är en nyckel till flygbranschens framtida hållbarhet. Elektrifiering av flygplan och användning av hållbart flygbränsle är några av flygets lösningar för klimatomställningen. Undersökningen visar att ungdomsförbunden är olika optimistiska angående flygets möjligheter att ställa om och det är tydligt att ungdomsförbunden tror att den tekniska utvecklingen sker för långsamt. Här måste branschen bli bättre på att visa de stora framsteg som görs inom exempelvis elflyg, samtidigt som vi måste bli bättre på att förklara vad som gör att Sverige är ett föregångsland när det kommer till flygets omställning.

En bransch under omställning

Branschen jobbar hårt för att genom olika smarta lösningar, innovationer och teknisk utveckling hitta vägarna till en hållbar framtid. Vägarna är flera och ambitionerna höga. Hållbara flygbränslen redan nu, el- och elhybridflyg snart och vätgasflyg lite senare är kombinationen av bränslen och teknisk utveckling som gör att vi når netto-noll utsläpp från det globala flyget senast 2050. I Sverige har vi bestämt oss för en ännu snabbare omställning med fossilfritt inrikesflyg redan 2030 och att allt flyg från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045.

Oenighet över blockgränserna

Resultaten från undersökningen visar att det finns en tydlig skiljelinje mellan de dagsaktuella politiska blocken när det gäller synen på flygbranschens framtid och hållbarhet. Skillnaderna rör både hur snabbt flygsektorn kan ställa om och vilka åtgärder som anses mest effektiva för att nå klimatmålen. Men det gäller även hur branschen utvecklas generellt och tron på vissa klimatpolitiska myter. Denna oenighet riskerar att cementera flygbranschen som en spelare på det politiska slagfältet och därmed minska förutsägbarheten över branschens förutsättningar. Det riskerar att på lång sikt polarisera flygbranschen som en del av lösningen eller inte.

  MUF CUF KDU LUF GU SSU UV US
Flygskatten borde
avskaffas
Håller med Håller inte med Håller med Håller med Håller inte med Håller inte med x Håller
Det är bra med
flygskam
Håller inte med Varken håller med eller inte Håller inte med Håller med Håller med Varken håller med eller inte x Håller inte med
Fler regioner borde
upphandla hållbar
flygtrafik
Håller med Håller inte med Håller med Håller med Varken håller med eller inte Varken håller med eller inte x Håller med
Flygplatsernas kapacitet
bör begränsas för att
minska mängden
flygtrafik
Håller inte med Håller inte med Håller inte med Varken håller med eller inte Håller med Varken håller med eller inte x Håller inte med
Flygbranschen bidrar
till att Sverige når
klimatmålen
Varken håller med eller inte Håller inte med Håller med Håller inte med Varken håller med eller inte Håller inte med x Varken håller med eller inte
Inrikesflyg bör ersättas
med tågresor
Håller inte med Varken håller med eller inte Håller inte med Varken håller med eller inte Håller med Håller med x Håller inte med
Staten borde göra mer
för att öka produktionen
av hållbart flygbränsle
Håller med Varken håller med eller inte Varken håller med eller inte Håller inte med Varken håller med eller inte Håller med x Håller inte med
Regeringen bör sätta
ett slutdatum för fossila
bränslen inom flygbranschen
Håller inte med Håller med Håller inte med Håller inte med Håller med Håller med x Håller inte med
Flygskatt är bättre på
att minska utsläppen än SAF
Håller inte med Håller med Håller inte med Håller inte med Varken håller med eller inte Varken håller med eller inte x Håller inte med

*Ung Vänster har blivit tillfrågade, men inte svarat

Från förbud till innovation – ett axplock

Grön Ungdom vill att fossila bränslen ska förbjudas helt senast 2030. Det står i kontext till att de tror att endast 50 procent av den regionala flygtrafiken kommer att vara elektrifierad 2050 och deras tro på att flygandet kommer att minska.

SSU anser att inrikesflyget bör ersättas med tågresor och har tidigare drivit frågan om att förbjuda inrikesflyg mellan storstäder. Dock kommer innovation som exempelvis el- och hybridflyg möjliggöra att branschen kan minska sina utsläpp utan att staten behöver förbjuda eller begränsa flygresandet. Även nya tekniker för att motverka höghöjdseffekter spelar en viktig del i att minska branschen klimatavtryck.

Moderata Ungdomsförbundet tror att FitFor55 kommer att misslyckas, mer specifikt tror de att det kommer skjutas fram eller utvecklas ytterligare. Transportföretagen Flyg stödjer de mål som har fastställts i FitFor55 och understryker att dessa regler måste genomföras fullt ut innan nya mål eller förändringar för perioden införs. FitFor55 bör utgöra grunden för EU samlade klimatpolitik. Samtidigt är det viktigt att påpeka att åtgärder som ökat stöd för produktionen av SAF, fler regionala upphandlingar av hållbar flygtrafik samt en harmonisering av statliga styrmedel i enlighet med EU-regler är avgörande för att kunna nå målen i FitFor55.

EU-regler är avgörande för att kunna nå målen i FitFor55.

Centerpartiets ungdomsförbund anser att marknaden bör bestämma drönarbranschens framtida utveckling. Denna tilltro till marknadens krafter är något som Transportföretagen Flyg välkomnar. Dock bör det påpekas att politiken, däribland de svar CUF själva angivit i enkäten, tenderar att land i påtagliga interventioner av marknaden. Flygbranschens utveckling är avgörande för om både Sverige och EU ska lyckas med den gröna omställningen. För att uppnå detta krävs ett nära samspel mellan branschen och politiken, där omställningen sker på affärsmässigt hållbara grunder. Flygbranschens utveckling är avgörande för om både Sverige och EU ska lyckas med den gröna omställningen. För att uppnå detta krävs ett nära samspel mellan branschen och politiken, där omställningen sker på affärsmässigt hållbara grunder.

Branschens väg framåt

För att uppnå Parisavtalet krävs en mycket stor samhällsomvandling. Vi står inför ett fundamentalt paradigmskifte som kommer att påverka vår livsstil de kommande årtiondena, då ett 150-årigt kolberoende ska brytas. EU vill bli världens första klimatneutrala union senast 2050, detta är ett ambitiöst och viktigt mål.

Flyget är en oersättlig del av vårt transportsystem som snabbt förflyttar människor och varor över långa sträckor och oländig terräng. Behovet av flyg kan inte stoppas, men utsläppen både kan och ska vi hantera.