Nyhet

Digital språkutbildning gör skillnad för bussbranschens anställda

Nyhet

Hos Transportföretagen erbjuds sedan en tid tillbaka en digital språkutbildning för medlemsföretagen. Ett av bolagen som valt att delta är familjeföretaget Vårgårdabuss:
– Vi vill att den personal som har behovet ska ges möjligheten att förbättra sina språkkunskaper. Det känns givetvis bra att kunna bidra genom att erbjuda en utbildning och därigenom visa att vi satsar på våra anställda.

Hos familjeföretaget Vårgårdabuss lyser flitens lampa. Här körs upphandlad linjetrafik på orter som Alingsås och Gislaved, bolaget kör skoltrafik i exempelvis Lerum och Vårgårda och bedriver dessutom beställningstrafik för att utnyttja verksamhetens resurser fullt ut. Totalt finns ungefär 220 anställda. Många i personalen, så som det ser ut i bussbranschen som helhet, är utrikes födda. Det innebär att Vårgårdabuss tidigt undersökte möjligheten att få hjälp med en språkutbildning:

–       Vi jobbar aktivt med våra personalfrågor och i samband med det kom behovet fram när vi tittade på just brister i språket. Vi utredde behovet själva för 1,5 år sedan och hittade då företaget Lingio men kände att vi inte kunde gå vidare som ett enskilt bolag, det var lite för komplext för oss. När vi såg att Transportföretagen erbjöd språkutbildning genom samma plattform hoppade vi därför på, vi hade ju redan kommit fram till att behovet fanns och att Lingio hade en bra utbildning, berättar Kristina Johansson som är HR-ansvarig hos Vårgårdabuss.  

Det innebär också att vi höjer säkerheten ombord på våra bussar och även upplevelsen för resenären, samt för den anställde

EU-pengar har möjliggjort utbildningen

Utbildningen har möjliggjorts genom att Transportföretagen har fått finansiering från Europeiska Socialfonden, ESF, med syfte att stärka anställningsbarheten hos utrikes födda inom Transportföretagens medlemsföretag. Den första kullen med deltagare startade utbildningen hösten 2020. Kursen utgörs av ett digitalt kursverktyg som bland annat nyttjar ”gamification” och innehåller avancerade AI-funktioner. Att erbjuda kursen för de anställda har flera fördelar menar Kristina Johansson:

–       Vi vill att den personal som har behovet ska ges möjligheten att förbättra sina språkkunskaper. Det känns givetvis bra att kunna bidra genom att erbjuda en utbildning och därigenom visa att vi satsar på våra anställda. Det innebär också att vi höjer säkerheten ombord på våra bussar och även upplevelsen för resenären, samt för den anställde.

Att många har brister i språket får nämligen också sociala konsekvenser på arbetsplatsen, samtidigt som det gör mötet med passagerarna svårare:

–       Vi märker redan när vi träffar kandidater att det finns väldigt duktiga förare och att de är sociala men att språket är en brist. Det märks genom att de har ett litet ordförråd. Ofta går det bra ändå, speciellt när allting fungerar som det ska och när resenärerna är skötsamma. Det blir värre när svårare situationer uppstår, till exempel om systemet som läser upp hållplatser inte fungerar, om konflikter uppstår ombord eller om resenärer har specifika frågor de behöver hjälp med.

Det gör att man vågar börja prata med kollegor

Har gjort stor skillnad

En av de som har gått kursen är Ehsan Rezaie. Han arbetar sedan lite drygt ett år tillbaka som förare inom linjetrafiken i Alingsås.

–       För en person som jag, som inte har varit så länge i Sverige, bara tre år, är det jättebra att jag fått lära mig mer. Kursen innehåller ord som jag behöver i jobbet: för att prata med resenärer, för trafiken och för verkstaden.

Han märker också av att det har gjort social skillnad på arbetsplatsen:

–       Faktiskt, jag märker det, och det är jättebra att kursen kunnat hjälpa mig med det också. Det gör att man vågar börja prata med kollegor.

Ehsan Rezaie har mött flera personer i samma situation som han själv, engagerade förare men där språket varit begränsande för möjligheten att uttrycka sig både i yrket och i lunchrummet:

–       Jag känner några här som var nyfikna och jag har även sagt till de nyanställda i bolaget att jag rekommenderar att de går den här kursen, att den är jättebra. Att den gör skillnad.

Hos Vårgårdabuss kommer man nu att arbeta vidare med projektet:

–       Vi har exempelvis valt att rikta in oss på en del av våra timanställda där kursen också innebär ännu större möjlighet att få ett fast jobb framöver. Kursen blir del av ett erbjudande till de som arbetar för oss.

Och för Ehsan Rezaie fortsätter resorna på Alingsås gator med nyvunnet språksjälvförtroende som gör skillnad i hans vardag:

–       Det bästa med yrket är att man träffar många människor och att man får hjälpa människor. Det är det viktigaste tror jag.