Viktig information med anledning av Brexit: Var förberedd på köer och längre leveranstider

Efter år av förhandlingar och förberedelser stundar nu ”det verkliga” Brexit i och med att den övergångsperiod som parterna enades om löper ut vid årsskiftet. Oavsett utgången av förhandlingarna, t ex om ett frihandelsavtal kan upprättas eller ej kommer störningar att uppstå.

Transportföretagen följer utvecklingen på området men än så länge finns ett flertal osäkra parametrar. Just nu pågår förhandlingarna om hur relationen mellan EU och Storbritannien kommer att se ut, vilket då inkluderar om någon form av frihandelsavtal kan upprättas eller om ett avtalslöst tillstånd kommer att råda. Oavsett vilket får vi dock räkna med köbildning och en ökad administrativ börda för transportörer i och med att tulldeklaration kommer att behöva lämnas från den 1:a januari. Om ett avtal kommer till stånd kan dock detta påverka tullavgifterna.

Eftersom Storbritannien inte längre är en del av EU:s inre marknad behöver dessutom i det fall det ej avtalas bort en säkerhetsdeklaration lämnas för varor.

I praktiken övergår Storbritannien vid årsskiftet till att bli ett tredjeland med samma status som exempelvis U.S.A. För en del bolag innebär det att de nu för första gången har leveranser till/från ett tredjeland. För dessa är det extremt viktigt att ansöka om ett EORI-nummer i god tid.

Eftersom varor på väg till eller från Storbritannien lämnar unionen kommer varukontroller för vissa typer av varor behöva ske, det kan exempelvis gälla för livsmedel. Det kan även komma att krävas tillstånd för export eller import för olika varuslag. Det är också oklart om vilken kapacitet som krävs att utföra dessa kontroller i alla hamnar, varför störningar i varuflöden kan uppkomma. Det kan även innebära att det uppstår vissa problem med gods som blir stående och problem med utrymme i vissa hamnar, när tullstationer inte alltid ligger i det direkta närområdet.

Det är viktigt att det finns en beredskap och att det planeras för att det framöver kommer att ta längre tid med leveranser. Detta är extra viktigt vid så kallade just-in-time-leveranser, då det annars riskerar att stoppa upp produktionsapparater.

Om man är transportör och har samlastningsgods, planera på ett sådant sätt så att inte hela lastbäraren stannar på grund av de förändrade reglerna.

Från Transportföretagens sida uppmanar vi alla som berörs att ta fram checklistor och att vara förberedda på att det i övergångsfasen kommer att uppstå störningar.