Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Reportage: Coronaviruset slår hårt mot familjeföretagen

När coronavirusets effekter likt ringar på vattnet sprider sig riskerar många anrika familjeföretag i att gå i graven. För landets bensinstationer väntar nu en osäker tid.
– Vi har redan tappat runt 20 procent av vår verksamhet, berättar Sven-Olof Gudmundsson, som äger och driver Circle K i Sannarp, Halmstad.

Sven-Olof Gudmundsson är en stark röst när det gäller landets småföretag. Själv har han arbetat inom motorbranschen i stort sett hela sitt vuxna liv. I Sannarp, utanför Halmstad, driver han en Cirkle K-station, där flera andra i hans familj också är verksamma. Han berättar att det därför var mycket glädjande när Tillväxtverket berättade att deras tolkning av systemet för korttidspermitteringar också innefattade familjeföretag.

–        Fyra av mina sju heltidare är familjemedlemmar så det stödet kommer att vara avgörande, de andra tre är nyckelpersoner som jag inte kan avvara. Måste vi dra ned blir det hos de egna. Det var också välkommet att man slopar arbetsgivaravgiften, men på sikt kommer det inte att räcka för att rädda mindre företag.

Vi tappar 120 kunder om dagen

Han berättar att de senaste veckorna har inneburit en smygande försämring av läget i takt med att Folkhälsomyndighetens begränsningar ökar och att färre därmed rör sig i samhället:

–        Personligen har jag en anläggning som ligger nära en gymnasieskola och en multiarenahall. Vi tappar 120 kunder om dagen, det handlar om ett bortfall på runt 20 procent så här långt. Vi märker av att det börjar bli sämre och sämre, även om det inte är som hotellbranschen eller vissa delar av transportbranschen som helt dör.

Oro inför framtiden

Sven-Olof Gudmundsson har drivit stationen i 25 år och under den tiden har han sett marknaden förändras. I dag är den kringliggande verksamheten vid stationen viktigare än försäljningen av drivmedel. Det kan handla om fordonsrelaterade tjänster eller försäljning av mat, godis eller andra produkter. Men trots att han har varit med om både upp- och nedgångar har han aldrig sett något som påminner om denna situation:

–        Det här är mycket värre än tidigare nedgångar. En finanskris har man upplevt innan, den här typen av pandemi som för så mycket annat med sig och som är helt okontrollerbar är något helt annat, vi har ju ingen aning om hur det utvecklar sig. Den dag vi får restriktioner som i Italien, Spanien eller England, då är det svårt att vara företagare.

Det man tänker på är de 25 år som jag har drivit stationen och att jag har byggt upp ett skydd som ska gynna hela familjen när vi funderar på pension.

Han fortsätter:

–        Det man tänker på är de 25 år som jag har drivit stationen och att jag har byggt upp ett skydd som ska gynna hela familjen när vi funderar på pension. Redan nu kan jag se att jag kommer att få jobba längre, det tar så hårt på kapitalet. Som tur är har vi sparat i ladorna men det påverkar vår långsiktiga planering, vad har vi råd att investera i framöver. Därför behövs det en riktig kickstart när det vänder, exempelvis att vi får låna pengar räntefritt och amorteringsfritt, att det går att nyanställa utan arbetsgivaravgifter.

Han berättar att oron inte är unik för honom:

–        Hela branschen sitter nu och funderar på öppettider, permitteringar, förminskning av sortiment, om man kan ha bara nattluckan öppen även dagtid. Det pågår ett spånande för hur man ska kunna möta förändringen om det blir ännu värre, vilket allt tyder på.

 

Viktigt med stöd så att branschen kan fortsätta utvecklas

Samtidigt som krisen slog till har hela branschen befunnit sig i en förändringsresa utan tidigare skådat tempo. Förutom att, som nämnt, drivmedel tar en allt mindre plats i verksamheten, driver ny teknologi som elektrifiering på nya behov hos fordonsägarna.

–        Det gäller att ha råd att investera. Tar man av likviditeten får man svårare att få loss pengar, här har staten en stor skyldighet att hjälpa företagare att investera in i framtiden.

At branschen nu sätts under press innebär troligen också att förändringstakten kommer att öka:

–        Kortsiktigt tror jag att det gäller att vara ännu snabbare i allt vi gör, exempelvis snabbmat. I framtiden kan man tänka sig att mer av verksamheten utgörs av catering och hämtmat, och att vi måste bygga mer för drive-through. Att betala inuti butiken kommer att vara ett minne blott.

Mot bakgrund av det som branschen står inför, både i den akuta krisen och den föränderliga marknaden även på sikt, efterlyser Sven-Olof Gudmundsson fler åtgärder:

–        Svenskt näringslivs förslag på paket är välkommet. Många av de åtgärdsförslagen var riktade direkt mot småföretag, exempelvis möjligheten att permittera ned till 0 procent. Tänker man på transportbranschen är man chanslös annars. Då kan personalen också behållas och vi vill ju ha kvar kompetens också efter det här.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.