Stölder och andra tillgreppsbrott

Vad handlar frågan om?

Tillgreppsbrott – som stölder av diesel, verktyg, varor, maskiner och fordon – är ett utbrett problem. Förövarna agerar ofta systematiskt, ibland som del av internationella stöldligor, men brotten utreds sällan. Många anmälningar läggs ner omedelbart, särskilt vid så kallad ringa stöld.

Många medlemmar vittnar om att det inte längre känns meningsfullt att anmäla brott. Vi vill vända detta – och erbjuder verktyg för att stärka medlemmarnas brottsförebyggande arbete samt påverkar politiker och beslutsfattare för att få till en förändring.

Varför är anmälningsbenägenheten låg?

Företagen upplever att anmälningarna inte leder till något. De flesta anmälningar läggs ner utan åtgärd. Om brottet utreds får tjuven sällan någon påföljd för det aktuella brottet då andra, mer allvarliga brott, prioriteras. Vid envarsgripande (när en tjuv tas på bar gärning och kvarhålls till dess polis kommer till platsen) tar det ofta mycket lång tid innan polisen kommer och väl på plats släpps tjuven direkt utanför dörren, redo att fortsätta sin stöldturné. Då de flesta stöldbrott inte är möjliga att teckna försäkring mot finns inte heller något försäkringskrav på polisanmälan.

Vad gör Transportföretagen?

Vi verkar för skärpta påföljder, ett nytt synsätt på systematiska brott – och vi utvecklar Transportföretagen Säkerhetscenter som ett konkret verktyg för att förstärka medlemmarnas brottsförebyggande arbete. Genom Säkerhetscenter kan man anmäla brott, genomföra säkerhetsbesiktningar, få ta del av checklistor och FAQ:s samt få varningar när brott sker i närområdet.

Rådgivning och verktyg

Vad säger lagen?

Stöld (BrB 8 kap. 1 §): Den som olovligen tar något som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det döms för stöld. Straff: fängelse i högst 2 år.

Ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §): Om brottet med hänsyn till värdet [under 1250 kronor, 2024] och övriga omständigheter är mindre allvarligt. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader.

Grovt stöldbrott (BrB 8 kap. 4 §): T.ex. inbrottsstöld, systematisk stöld, organiserade ligor. Straff: fängelse i lägst 6 månader och högst 6 år.

Rån (BrB 8 kap. 5 §): Stöld med inslag av våld eller hot om våld. Straff: fängelse i lägst 1 och högst 6 år.

Inbrottsstöld: Normalt bedömt som grov stöld enligt praxis. Gäller när någon olovligen tagit sig in i utrymme som är skyddat mot intrång.

Lägg till text om envarsgripande

Brottstyper och fördjupning

För att möta medlemmarnas olika behov har vi delat upp informationen efter brottstyp. På så sätt kan varje företag hitta relevanta råd oavsett om det gäller drivmedelsstölder, butiksbrott eller inbrott i fordon.

Drivmedelsstölder

  • Drabbar bland annat åkerier, servicestationer, buss och verksamheter som lagrar drivmedel
  • Ofta systematiska stölder av större volymer, inte sällan utförda av internationella stöldligor som opererar i Sverige och använde drivmedlet i sin brottsliga verksamhet.
  • Förebygg med inhägnad, bränslelås, GPS-spårning, Säkerhetscenter och Vägsamverkan

Butiksstölder och rån

  • Drabbar servicestationer och servicebutiker
  • Ofta kombinerat med hot, ringa stöld, snatteri eller vägran att betala
  • Kamerabevakning, larm, utbildning i bemötande och snabb anmälan är avgörande

Inbrott i fordon och lokaler

  • Maskiner, verktyg, varor stjäls från fordon, containers, lager
  • Ofta nattliga inbrott på obevakade ytor
  • Fysisk barriär, larm, belysning och spårbar märkning minskar risken

Öppen stöld och systematiska ligor

  • Tillgrepp sker på parkeringsplatser, rastplatser, terminaler och under lastning
  • Ligor kartlägger verksamheter och slår till där risken att åka fast är låg
  • Vägsamverkan och snabb rapportering via app är centrala motåtgärder

Praktiska tips

Gör appen Säkerhetscenter till navet i bolagets säkerhetsarbete. Glöm inte att ange ”transportföretagen” under tillhörighetskod, så att ni använder den branschanpassade versionen! Klicka dig vidare här för att läsa mer om Säkerhetscenter

  • Gör en polisanmälan på under en minut
  • Rapportera observationer i realtid
  • Få pushnotiser om pågående brottslighet
  • Få tillgång till checklistor, guider och varningslistor
  • Tipsa via Vägsamverkans tipstelefon: 020-315 315 [länk]
  • Sätt av tid för säkerhetsfrågor på varje personalmöte. Involvera personalen i bolagets säkerhetsarbete
  • Utbilda personalen med ett brottsförebyggande fokus
  • Inventera era vanligaste stölder – och förebygg dessa särskilt. Mät och sätt upp mål.
  • Informera nyanställda om stöldrisker och rutiner för stöldskydd

Stöldskydda gods på väg

  • Välj om möjligt nattvila på upplysta och inhägnade parkeringsplatser
  • Lämna aldrig fordonet med nycklarna i
  • Lås och larma fordon även vid korta stopp
  • Märk gods och emballage med företagsinformation
  • Notera serienummer och andra identifieringsuppgifter på dyrare fordon, maskiner och gods för att kunna påvisa att godset är ert efter en stöld
  • Använd realtidsspårning på fordon, maskiner och dyrare gods

Skydd mot drivmedelsstölder

  • Planera tankning så att fordon och tankar inte står fyllda när arbete inte bedrivs
  • Skylta att begränsad mängd drivmedel förvaras i fordonet/tanken
  • Installera lås på tanklock och bränslefilter
  • Kameraövervaka om möjligt
  • Förvara fordon inom inhägnat område nattetid
  • Kontrollera drivmedelsförbrukning regelbundet för att upptäcka avvikelser

Skydd mot stöld i butiksmiljö

  • Möt kunderna tidigt och få dem att känna sig välkomna och sedda
  • Se till så att ni har god överblick över hela butiksytan. Vid behov komplettera med speglar eller kameror
  • Skapa en svinnkarta. En ritning över butiken där ni markerar var varor stjäls och var ni hittar brutna/tomma förpackningar. Fokusera extra mycket på dessa hotspots i det brottsförebyggande arbetet.
  • Placera stöldbegärligt gods inom synhåll från kassan
  • Med kassan nära utgången ökar risken för tjuven
  • Använd kamerabevakning med tydlig skyltning [länk till kameratexterna]
  • Håll särskild uppsikt över varor som förvaras utomhus – som spolarvätska, grillkol och blomsterdisplay
  • Förankra eller avlägsna sådana varor nattetid

Lathundar och guider

1. Kamerabevakning: vad gäller? – Genomgång av vad som är tillåtet enligt lag, inklusive exempel och skyltkrav.

  1. Vi har tidigare svarat på en frågen fråga gällande detta från en medlem, frågan löd: "Hej! Vi funderar på att sätta upp nya kameror för att minska stölderna och öka tryggheten för personalen. Behöver vi söka tillstånd för det, vi har ju tillstånd sedan tidigare?" Du kan läsa hela svaret genom att klicka dig vidare här
  2. Kravet på att söka tillstånd för kamerabevakning är borttaget. Idag ska den som utför kamerabevakningen (du) själv ansvara för att göra en bedömning om kamerorna är tillåtna eller inte. Kamerabilder anses vara personuppgifter och hanteringen av dessa regleras i enlighet med GDPR. Kort kan sägas att du ska väga ert behov av att få övervaka mot medarbetare och besökares rätt till sin integritet. Ett stort behov av bevakning motiverar ett större integritetsintrång, ett lägre behov motiverar ett mindre intrång i den personliga integriteten. Du nämner stölder och otrygghet. Där har du starten på din analys. Hur stora är dessa problem? Vad är det rent konkret du vill uppnå? Är kameror nödvändiga för att uppnå det? Sedan tittar du på intrånget i den personliga integriteten. Har vi gjort vad vi kan för att minska det? Exempelvis genom att begränsa vilka som har tillgång till det inspelade materialet och hur länge det lagras? Om du bedömer att dina behov överstiger intrånget och kan visa på det genom din analys så bör du kunna sätta upp kamerorna.
  3. Som stöd kan nämnas att i en butiksmiljö, för att förebygga stölder, anses det alltid att behovet av bevakning överstiger den övervakades önskan om att inte bli filmad, dvs där kan man i princip alltid landa i att kamerorna är ok. Kamerabevakning är dock ett snårigt område och jag råder dig att slå mig en signal, så kan vi diskutera just dina förutsättningar. Då det handlar om GDPR kan det bli dyrt att göra fel!
  • Kamerabevakning kräver ett tydligt syfte (ex. stöldskydd)
  • Skyltning måste finnas och vara väl synlig
  1. Vi har tidigare svarat på en frågen fråga gällande detta från en medlem, frågan löd: "Vi har kameraövervakning på vår station och har fått höra att skyltarna som leverantören satt upp inte duger längre. Hur ska skyltarna se ut?" Klicka dig vidare här för att läsa svaret på den frågan
  2. Det kom en ny kamerabevakningslag 2020. Den ställer bland annat nya krav på hur skyltning vid kamerabevakning ska utföras. Tidigare räckte det med information om att området var kamerabevakat, idag måste fler uppgifter finnas med på skylten. Bland annat:
  3. Att området är kamerabevakat. Om även ljud registreras måste det också framgå på skylten (ljudinspelning anses extra integritetskränkande och används därför sällan).
  4. Vem som ansvarar för bevakningen. Vanligtvis ert bolagsnamn med kontaktuppgifter
  5. Syftet med bevakningen. Ett vanligt syfte är att förebygga och utreda brott, olyckor och tillbud.
  6. Hur länge materialet lagras
  7. De bevakades rättigheter att exempelvis få lagrade personuppgifter raderade eller utlämnade (bilder där en individ kan identifieras anses vara personuppgifter). Dessa uppgifter blir ofta för omfattande för att ha på en skylt och är dessutom ofta gemensamma med bolagets övriga hantering av personuppgifter. Därför är det vanligt att man på skylten hänvisar till bolagets hemsida där informationen finns och även kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig med mera.
  8. Om ni önskar se ett exempel på hur en kamerabevakningsskylt kan se ut, eller har andra frågor kring kamerabevakning, kontakta Transportföretagens Säkerhets- och Beredskapschef på per.geijer@transportforetagen.se
  • Lagra endast relevant bildmaterial, radera regelbundet
  • Informera anställda och följ GDPR-rutiner

2. Förberedelse inför polisanmälan – Vilken information som bör samlas in, när du bör anmäla och hur du bäst formulerar dig.

  • Skriv upp: tid, plats, fordon, skador, misstänkta beteenden
  • Ta bilder på skador eller spår
  • Spara kvitton eller inventeringsunderlag
  • Gör anmälan via Säkerhetscenter eller 114 14
  • Följ upp genom att be om ärendenummer och notera kontaktperson för att minska risken för stöld från fordon, lokaler och maskiner.

Vägsamverkan – samverkan mot brott längs vägarna

Vägsamverkan är ett samarbete mellan Transportföretagen, Larmtjänst, Maskinentreprenörerna och Polisen. Syftet är att minska diesel- och varustölder samt stölder av maskinutrustning.

Vägsamverkans tipstelefon

020–315 315

  • Öppen dygnet runt
  • Tips tas emot av bevakningsföretag och registreras direkt hos polisen
  • Exempel: misstänkta personer bland lastbilar, misstänkt fordon, otrygg rastplats

Läs mer om Vägsamverkan på deras hemsida

Säkerhetscenter – vår app för brottsförebyggande arbete

Säkerhetscenter är navet i vårt arbete. Där kan du:

  • Göra polisanmälan på under en minut
  • Se varningar om brottslig aktivitet i ditt område
  • Få pushnotiser om stöldvågor och efterlysningar av stulna fordon
  • Förbättra och effektivisera företagets säkerhetsarbete
  • Samverka med andra företag
  • Rapportera observationer i realtid

Guide till Säkerhetscenter – Hur du rapporterar brott, gör anmälan och följer efterlysningar i appen.

  • Ladda ner appen Säkerhetscenter från App Store / Google Play
  • Registrera ett personligt konto under ditt företags organisationsnummer
  • Ange koden ”transportföretagen” under Tillhörighetskod (i Inställningar)
  • Under knappen ”Anmäl” kan du nu polisanmäla brott – på under en minut!
  • Om du aktiverat notiser så får du pushnotiser när en ny bluffaktura publiceras eller när varningar skickas ut, exempelvis för upprepade dieselstölder i ditt område.

Lär dig mer om Säkerhetscenter genom att kolla på den här filmen

Säkra uppställningsplatser

Ett växande problem är bristen på trygga uppställningsplatser. Trots kraven i kör- och vilotidsreglerna saknas rastplatser där förare kan vila säkert.

Vi anser att trygga uppställningsplatser är en infrastrukturfråga. Brott, prostitution och hot förekommer idag på många platser där våra medlemmar tvingas stanna. Vid samtal med svenska och utländska förare uppger de att Sverige känns som en otrygg plats att stanna och sova på. Sämre än övriga länder i Europa.

Vi vill se:

  • Fler säkra uppställningsplatser längs våra mest trafikerade vägar
  • Bättre samverkan mellan myndigheter och näringslivet
  • Kameraövervakning, god belysning, säker inpassering, välstädade och fräscha toaletter och duschar samt matmöjligheter som standard