Sverige stannar – en konsekvensanalys av strejk i svenska hamnar
Hamnarna och sjöfarten utgör ryggraden i Sveriges utrikeshandel. Över 90 procent av all handel går via sjöfart någon gång i transportkedjan. I en orolig värld är sjöfarten och hamnarna av avgörande betydelse för Sverige, utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv. Vad blir då konsekvenserna av en strejk i svenska hamnar?
Transportföretagen och dess medlemsförbund Sveriges Hamnar har låtit göra en konsekvensanalys om vad en total strejk i svenska hamnar skulle innebära. Rapporten beskriver ett omfattande hot mot både näringslivet och centrala samhällsfunktioner: miljardkostnader, omfattande ökning av CO₂-utsläpp och ytterligare svårberäknade kostnader för företagens och Sveriges ekonomi. I förlängningen blir en hamnstrejk på något sätt kännbar för alla svenskar.
Total strejk innebär ett omfattande hot
Baserat på erfarenheterna från hamnstrejken i Göteborg 2017 utvecklade företaget Damvad Analytics (konsulter inom data- och samhällsanalys) en modell för konsekvensanalys av strejk i svenska hamnar. Sedan dess har godsmängden i dem ökat med 11 %. Koncentrationen av handeln till ett fåtal stora hamnar, särskilt Göteborg, ökar sårbarheten. Utvecklingen mot större fartyg och fler containrar höjer också kapacitetskraven och gör hamnarna känsligare för störningar. En enskild händelse, som en strejk, kan därför få större effekter än tidigare.
Handelns Utredningsinstitut har gjort en konsekvensanalys baserat på denna modell. Den visar att en total strejk i Sveriges hamnar innebär ett omfattande hot mot både näringslivet och centrala samhällsfunktioner. Konsekvenserna sträcker sig från direkta ekonomiska förluster till djupgående långsiktiga effekter såsom:
- produktionsstopp i industri och livsmedelskedjor
- förlorade kontrakt och minskat förtroende på exportmarknader
- brist på kritiska insatsvaror och livsmedel
- försvagad konkurrenskraft för svensk industri och minskade välfärdsresurser.
Särskilt allvarliga blir effekterna för basindustri, teknikindustri och livsmedelsförsörjningen.
Kostnader för en total strejk
I konkreta tal skulle en total strejk i Sveriges hamnar innebära
- direkta kostnader på 291–300 miljoner kronor per dag eller cirka 12,7 miljarder kronor vid en strejk på 44 dagar
- 3 440 ton extra CO₂-utsläpp per dag
- ytterligare kostnader genom förlorade kundavtal, produktionsförskjutningar och långsiktigt försämrad konkurrenskraft.
En viktig observation är att modellen sannolikt underskattar de totala effekterna då långsiktiga skador på varumärke och affärsrelationer inte inkluderas fullt ut.
Konsekvenser sprids snabbt
Stora strejker i Finland 2023–2024 har visat på hur snabbt konsekvenser kan spilla över till Sverige, bland annat inom gödsel- och energiförsörjning. Globala händelser såsom störningar i Suezkanalen, attacker mot sjöfart i Röda Havet och torka i Panamakanalen har understrukit sjöfartens sårbarhet. I en orolig värld är sjöfarten och hamnarna av avgörande betydelse för Sverige.