El i hamn – nyckel i den gröna omställningen eller ett fiasko?
Under våren 2025 genomförde Sveriges Hamnar en kartläggning av framtida effektbehov i 24 hamnar med strategisk betydelse för den svenska sjöfarten. Resultatet visar att investeringar i storleksordningen 1,4 till 1,9 miljarder kronor kommer att behövas, utöver årliga driftkostnader på upp till 250 miljoner kronor. Samtidigt saknas i många fall förutsättningar för att påbörja genomförandet, vilket innebär en risk för att Sverige inte uppfyller sina åtaganden.
Bakgrunden till kartläggningen är att Sveriges hamnar påverkas direkt av nya bindande EU-regelverk som ställer krav på omfattande elektrifiering av hamnverksamhet. Kartläggningen visar att effektbehovet kommer att öka kraftigt fram till 2030, men att förutsättningarna att möta detta behov skiljer sig väsentligt mellan hamnar.
Flera hamnar har inlett planering och investeringar, men osäkerhet kring elnätsanslutningar, teknikval och affärsmodeller utgör hinder för genomförande. Bristen på nationell samordning, vägledning och finansieringslösningar försvårar en enhetlig utveckling.
Eftersom kraven i AFIR och EU ETS är bindande och börjar tillämpas från 2025 krävs omedelbara åtgärder.
För att möjliggöra en effektiv elektrifiering av hamninfrastrukturen behöver staten ta ett samlat ansvar genom styrning, finansiering och tekniskt stöd. En nationell handlingsplan är en nödvändig förutsättning för att svenska hamnar ska kunna leverera på klimatmålen och stärka sin funktion i transportsystemet och totalförsvaret.