Nyhet

Skyddsbarriärer ger möjlighet till öppnad framdörr

Nyhet

För att göra det möjligt för alla som även under pandemin behöver kunna resa kollektivt för att ta sig till arbete och skola har regeringen uppmanat landets regioner att fortsätta köra den allmänna kollektivtrafiken med bussar och spårtrafik. Landets trafikföretag har därför gjort stora ansträngningar för att tillsammans med offentliga beställare uppfylla detta och samtidigt värna om resenärer och medarbetare. Samtidigt har kollektivtrafiken så här långt under pandemin tappat mycket stora intäkter. Beräkningar visar på att kostnaden för bortfallna biljettintäkter i den regionala allmänna kollektivtrafiken uppgår till omkring en miljard kr per månad.

Anledningen till detta är dels att det är färre antal resenärer i den allmänna kollektivtrafiken, dels att samtliga regioner i Sverige stängt framdörrar för påstigning som ett led i att skydda egen personal. Det innebär att färre valt att betala biljett för sin resa. Att som några regionala kollektivtrafikmyndigheter gjort, flytta viseringsterminalen till bakdörrarna i bussarna har generellt sett inte inneburit att betalningsfrekvensen ökat i någon högre grad. Att biljettkontroller ställts in under pandemin har ytterligare sänkt andelen betalande resenärer.

För att säkerställa att visering och därmed intäkssäkring kan genomföras har ett öppnande av framdörren visat sig vara det enda rimliga alternativet, så att detta kan ske vid ombordstigning. För att detta ska kunna göras med en så hög grad av smittskydd som möjligt har skyddsglas för bussens förarplats tagits fram. Det har skett under en noga övervakad process där berörda företag samverkat med såväl regionala kollektivtrafikmyndigheter som nationella organ. Arbetet har utgått från att få fram ett fullgott skydd mot smitta samt ett skydd som är trafiksäkert, inte förhindrar eller försvårar eventuell utrymning av bussen samt kan anpassas till olika bussmodeller med bibehållen funktion. Arbetet har letts av Sveriges Bussföretags största medlemsföretag Nobina och stöttats av ett flertal andra berörda medlemsföretag och förbundet. Inom förbundet följs arbetet av Sveriges Bussföretags arbetsgrupp för säkerhet och trygghet samt Transportföretagens experter inom arbetsmiljöfrågor.

De medlemsföretag som önskar mer information ombeds i första hand vända sig till Erik Risberg.