Matchning på arbetsmarknaden
Vilka insatser gör Sveriges Bussföretag och Transportföretagen för att fler av de omkring 400 000 personer som står utanför arbetsmarknaden ska kunna bli anställningsbara i vår bransch? Den här artikeln förklarar vad som görs, och vilka samarbeten som pågår inom olika områden.
Vad är kompetensförsörjning?
När man pratar om kompetensförsörjning tänker många direkt på kommunikationsinsatser för att göra en bransch eller ett företag mer intressant för personer som söker jobb. Det är en viktig del – men minst lika viktigt är påverkansarbete, till exempel att verka för ett regelverk som underlättar kompetensförsörjningen, och kvalitet, till exempel att säkerställa att utbildningsinnehållet är relevant och håller rätt nivå. Fel regelverk, fel utbildningsinnehåll och fel urval leder till ökade kostnader utan att lösa grundproblemet, bristen på rätt kompetens i tillräcklig omfattning.
Sveriges Bussföretag arbetar såväl långsiktigt som i det korta perspektivet med alla tre delarna – attraktivitet, påverkan och kvalitet.
Allt handlar om matchning
Förutsättningarna att matcha våra medlemsföretags behov med de personer som står till förfogande på arbetsmarknaden förändras ständigt. De arbetssökande är en mycket varierad grupp – från akademiker till personer med låg utbildningsnivå och begränsade relevanta språkkunskaper. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen arbetar därför såväl med att ta fram en tydlig bild av medlemsföretagens kompetensbehov som att skaffa en förståelse för de arbetssökandes förutsättningar. Därefter förs dialog med politiker, departement, regioner och myndigheter för att genom goda inspel och kunskap bidra till att skapa rätt spelplan.
Påverkan längs hela beslutsvägen
Kompetensförsörjning är en utmaning i alla branscher. Gemensamt är behovet av dialog – med aktörer inom både arbetsmarknad och utbildning. Det handlar om att påverka så att utbildningar med rätt innehåll erbjuds på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Konkret i vår bransch handlar det mycket om att skapa förutsättningar för utbildningar för att bli förare eller mekaniker, ofta i nära samarbete med Skolverket, Arbetsförmedlingen, regionala beslutsfattare och utbildningsarrangörer.
Skolverket
För att kunna bidra till rätt spelplan behöver vi förstå och påverka hela kedjan av beslut – från Skolverkets fördelning av medel, till de regionala och lokala besluten om vilka utbildningar som faktiskt startas, till hur de upphandlade utbildningsföretagen genomför och följer upp utbildningarna.
Sveriges Bussföretag och Transportföretagen bedriver därför ett omfattande arbete för att bidra till utbildningarnas relevans, kvalitet och lokalisering. Arbetet spänner från kontakter med tjänstemän på Skolverket och riksdagspolitiker till samtal med kommunala beslutsfattare i utbildningsnämnder.
Insatserna kräver resurser, uthållighet och många parallella dialoger på nationell, regional och lokal nivå – allt för att säkerställa att satsningar på till exempel bussförarutbildningar verkligen leder till anställningsbara förare med rätt kompetens. Här spelar våra medlemsföretag en viktig roll genom att lokalt bidra med kunskap och dialog, så att vi tillsammans kan påverka i rätt riktning.
Arbetsförmedlingen
När det gäller Arbetsförmedlingen är processen något mer sammanhållen. Eftersom hela kedjan-från beslut om utbildning till färdigutbildad arbetskraft - finns inom samma organisation, blir dialogen mindre komplex. Arbetsförmedlingen finns dessutom representerad över hela landet och kan snabbt styra resurser till lokala utbildningsinsatser. Det underlättar för oss och andra branscher när vi vill verka för utbildningar som möter de faktiska behoven som vi har identifierat.
Matchning – enkelt i teorin, svårt i praktiken
Oavsett om det handlar om dialog med Skolverket eller Arbetsförmedlingen är matchning alltid den stora utmaningen. Det är lätt att säga – men svårt att få till i praktiken.
Alla politiska partier har sina förslag på hur ekvationen ska lösas, men i vardagen är det ofta branschorganisationer som med förankring hos sina medlemsföretag och i nära dialog med myndigheter hittar de pragmatiska lösningarna. Det är precis det arbete som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen bedriver – varje dag.
Konkreta insatser och samarbeten
Nedan listas exempel på insatser som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen gör inom respektive område Påverkan, Kvalitet och Attraktivitet.
Insatser inom området Påverkan
Undersökningen Tempen på bussbranschen
Det här är en undersökning som Sveriges bussföretag återkommande gör för att förstå och dra slutsatser om branschens rekryteringsbehov. Undersökningen utgör grunden för dialog med, och påverkan på, olika aktörer inom arbetsmarknads- och utbildningsområdena. Undersökningen kan också utgöra beslutsunderlag för till exempel Arbetsförmedlingen eller en regional nämnd som ska fatta beslut om till exempel fler bussförarutbildningar. Därför är det viktigt att medlemsföretagen svarar på Transportföretagens enkät om bussbranschens framtida rekryteringsbehov.
Verka för sänkt körkortsålder för bussförare
Nyligen genomförde EU förändringar i det så kallade körkortsdirektivet som anger hur varje EU land får utforma sina körkortsregler. Ålderskravet för bussförare sänktes från 24 till 21 år, vilket var en stor seger för Sveriges Bussföretag och Transportföretagen som i många år har verkat för en sänkt ålder för att även unga bussförare ska få köra yrkestrafik utan restriktioner. Nu återstår för den svenska regeringen att agera på EUs beslut och ändra den svenska körkortslagstiftningen så att människor kan ta D-körkort och börja köra buss i yrkestrafik redan vid 21 års ålder. Givetvis är Sveriges Bussföretag med och uppmärksammar regeringen på att de behöver agera skyndsamt.
Vi ser att det finns en stor möjlighet att intresset för bussförarinriktningen på fordonsprogrammet ökar när den generella körkortsåldern för bussförare sänks.
Ändringar i regelverket för Nationella yrkesutbildningar
Nationella yrkesutbildningar, NY är en ny statlig utbildningsform som drivs i pilotform fram till 2028 och som riktar sig till vuxna som snabbt vill skaffa sig yrkeskompetens för jobb som är efterfrågade på arbetsmarknaden. Regeringen ser denna satsning som en viktig pusselbit inom vuxenutbildningssystemet. Ansvarig myndighet är Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH.
Till följd av regelverk som Transportstyrelsen och regeringen styr över är bussbranschen dock i praktiken utestängd från NY då MYH inte godkänns som behörig utbildningsgivare för bussförarutbildningar. Här gör Sveriges Bussföretag och Transportföretagen insatser för att få regeringen att göra nödvändiga ändringar i regelverket så att även bussförare ska kunna utbildas inom ramen för NY.
Uppvakta departement för att möjliggöra CSN-lån för körkort
Att ta körkort kostar dels i form av en kursavgift och dels i form av inkomstbortfall när individen utbildar sig istället för att arbeta. Att möjliggöra CSN-lån för att ta körkort skulle underlätta för individen och ta bort en tröskel för att bli bussförare. Sveriges Bussföretag för dialog med politiker för ett återinförande av CSN-lån till körkortsutbildning.
Verka för översyn av YKB regelverket
När YKB-regelverket drevs igenom på EU-nivå för 22 år sedan gjordes det utifrån antagandet att regelverket skulle bidra till bättre miljö, högre trafiksäkerhet och högre attraktivitet för att bli yrkesförare. Regelverket kostar transporteuropa många miljarder varje år samtidigt som ingen utvärdering av regelverket har gjorts, någonsin.
IRU – International Road Transport Union, har tagit fram ett så kallat position paper där de föreslår en rad förändringar i YKB. Sveriges Bussföretag och Transportföretagen deltar i dialogen och driver samtidigt att när regelverket revideras så ska även en utvärdering av effekterna av regelverket om YKB genomföras.
Den svenska regeringen är en del i den europeiska dialogen om YKB och Sveriges Bussföretag tillsammans med Transportföretagen har samtal med regeringen om den svenska branschens önskemål.
Insatser inom området Kvalitet
Bidra till regeringens satsning på yrkesvux
Sveriges Bussföretag har två önskemål var gäller regeringens satsningar på yrkesutbildningar för vuxna.
1) Säkerställa att mer pengar allokeras till vuxenutbildningar. Glädjande här är att budgetpropositionen för 2025 innehåller större anslag än tidigare.
2) Leverera rätt kvalitet på utbildningarna, något som är svårare för vuxenutbildningar än till exempel gymnasieskolor.
Orsaken till kvalitetsproblemen är att tidigare anslag till vuxenutbildningar har varit väldigt kortsiktiga. De upphandlade utbildningsföretagen har varit tvungna att dels med kort varsel rigga utbildningarna och dels säkerställa att pengarna spenderas under innevarande kalenderår för att inte frysa inne. Efter påtryckningar från Sveriges Bussföretag och Transportföretagen kan upphandlingar nu ske med längre framförhållning, upp till tre år, med resultatet att högre stabilitet och kvalitet uppnås. Att vi har varit med och bidragit till dessa förändringar är vi såklart väldigt stolta över.
Påverka och bidra till Kompetensråden
Inom kompetensförsörjningsområdet återfinns en mängd olika rådsförsamlingar. Råden, som i regel samlar beslutsfattare, företag, branschorganisationer, utbildningssamordnare, myndigheter och fackliga organisationer verkar för att säkerställa att rätt kompetens finns inom en viss bransch och/eller region.
Regeringens satsningar inom utbildningsområdet kanaliseras ofta via regionala kompetensråd, vilket gör dessa arenor mycket viktiga. Sveriges Transportföretagen har god kännedom om branschens behov och kvalitetskrav. Sammantaget gör vår erfarenhet och kunskap att vi blir en relevant medspelare för kompetensråden.
Rekryteringsutbildning - inspel inför upphandling och genomförande av utbildningar
Inför upphandling av utbildningar bidrar Sveriges Bussföretag med fakta om vilket kompetensbehov som utbildningen ska tillgodose. Här driver vi på för att myndigheterna i större utsträckning ska ge branschen och medlemsföretag möjlighet att vara mer involverade. Till exempel vid bedömningen av vilka individer som ska få gå utbildningarna. Detta samarbete finns till viss del idag men skulle behöva tillämpas i högre omfattning och med fler företag involverade.
Arbetsförmedlingens Nationella branschråd
Arbetsförmedlingens nationella branschråd är ett forum för samverkan mellan Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter, däribland Transportföretagen. Rådet syftar till att identifiera gemensamma utmaningar och hitta lösningar som stärker kompetensförsörjningen. Sveriges Bussföretag har en löpande dialog för att möjliggöra riktade, väl upphandlade utbildningsinsatser för transportsektorn och bussbranschen. Målsättningen är att öka kvaliteten på utbildningarna och säkerställa att insatserna följs upp. Sveriges Bussföretag har under en längre tid drivit att systemet för hur utbildningar upphandlas görs om till att ha bättre framförhållning och därmed skapa bättre förutsättningar för företagen som ska tillhandahålla utbildningarna. För kort framförhållning försvårar avsevärt för utbildningsföretagen att säkerställa kvalitet i utbildningarna. Den korta framförhållningen har vid flera tillfällen inneburit att överklaganden medfört att Arbetsförmedlingens utbildningar stannat av med betydande svårigheter att hitta nya bussförare som konsekvens. Arbetsförmedlingen har delvis varit tillmötesgående och genomfört vissa förändringar, men ännu återstår att skapa en riktigt bra framförhållning och kvalitetsuppföljning.
Insatser inom området Attraktivitet
Samarbete med Svensk Kollektivtrafik
Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafiks har ett gemensamt initiativ för att göra hela kollektivtrafiksektorn mer attraktiv både som arbetsplats och som samhällsfunktion, initiativet heter Attraktiv kollektivtrafikbransch.
Påminnelse: Svensk kollektivtrafik är en bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) och deras trafikförvaltningar. Svensk Kollektivtrafik representerar beställarna, de som upphandlar, medan Sveriges Bussföretag representerar utförarna, de trafikföretag som kör bussarna.
Rekrytering och Employer Branding
Sveriges Bussföretag marknadsför branschen som arbetsgivare och arbetsplats på olika sätt. Det handlar bland annat om att påvisa karriärvägar, attrahera arbetskraft och bidra till behoven som uppstår under den omställning som branschen genomgår. Sveriges Bussföretag medverkar på såväl nationella som regionala scener runt om i landet för att berätta om och visa branschens attraktivitet. Målgrupp är såväl beslutsfattare som yrkesvägledare, lokal och regional media och inte minst unga som står inför karriärval.
Bussförarkampanjen
Sveriges Bussföretag och Transportföretagen har tagit fram en nationell och branschgemensam kampanj som uppmuntrar människor att bli bussförare. Centralt för kampanjen är möjligheten för personer med ett intresse för bussförarrollen att ställa frågor om olika utbildningsvägar. Vi ger personliga svar till varje individ som via kampanjen skickar in sådana frågor. Vi svarar bland annat på när och på vilka orter som utbildningar ges, tipsar om kontaktpersoner, svarar på frågor om ansökningskrav och mycket annat. Det finns ingen nationell tydlig förteckning över alla vuxenutbildningar och för individen kan det vara snårigt och svårt att få överblick. Därför är den här svarsservicen väldigt värdefull. Hittills har vi svarat på över 5000 enskilda mail.
Läs mer på Bli bussförare - Transportföretagen
Bussförar-SM
Sveriges Bussföretag projektleder Bussförar-SM och genomför hela projektet från ax till limpa. Syftet med initiativet var från början att lyfta fram skickliga bussförare och skapa förebilder, men med tiden har initiativet vuxet till att skapa en branschgemensam stolthet för såväl bussförare som VD:ar och alla däremellan. Många säger att Bussförar-SM boostar hela branschen och skapar dialog, stolthet och utgör dessutom en rolig mötesyta. De senaste åren har Bussförar-SM fått stor uppmärksamhet TV, tidningar, radio och sociala medier.
Dialog med omställningsorganisationer
Omställningsorganisationer hjälper individer när företag till exempel behöver säga upp personal. Exempel på omställningsorganisationer är Trygghetsrådet (TRR) och Trygghetsfonden TSL. Sveriges Bussföretag informerar löpande om branschens rekryteringsbehov till omställningsorganisationerna och deras leverantörer, dvs företag som tillhandahåller utbildning på uppdrag av omställningsorganisationerna.