Nyhet

Trafikverket inför krav på digital rapportering av miljödata

Nyhet

Från och med mitten av mars börjar de nya kraven på digital rapportering av miljödata gälla från Trafikverket. Kraven införs stegvis. 

Från och med mitten av mars kommer Trafikverket börja ställa krav på digital rapportering av miljödata för de som utför entreprenader åt Trafikverket. Miljödatan ska skickas som digitala följesedlar till Trafikverkets interna systemstöd för analys av miljödata.

Målet är att på sikt ska alla nya upphandlingar av entreprenader för byggande och underhåll av vägar och järnvägar omfatta krav på att miljörapporteringen sker digitalt. För att alla ska hinna anpassa sina system och rutiner införs kraven stegvis i nya upphandlingar. Första steget omfattar drivmedelsåtgång och transporter av överskottsmassor i projekt över 50 miljoner kronor och för alla kontrakt som gäller basunderhåll väg.

Vad är det huvudsakliga skälet till de nya kraven?

-Trafikverket har redan i dag miljökrav på sina projekt och dessa kommer inte att ändras. Däremot vill vi löpande under projekten kunna följa upp mot miljökraven så att vi till exempel  kan vidta åtgärder om det pekar åt fel håll. Det ger oss bättre möjlighet att verkligen uppnå de mål vi satt upp, säger Bengt Hellman, projektledare på Trafikverket.

Trafikverket skriver på sin hemsida att entreprenören ska tillämpa digitala följesedlar från den dag då bygg eller anläggningsarbetet påbörjas.

Under de första sex månaderna tillåts separat rapportering enligt överenskommelse, men sedan är det endast rapportering via digitala följesedlar som godkänns.

En grundregel för rapporteringen av miljödata är att den ska ske per levererad tjänst eller vara och som minst per dygn. Om en lastbil kör mellan punkt A och B flera gånger på en dag så går det bra att skicka en följesedel för hela dagens arbete där varje enskild körning redovisas.

Den digitala rapporteringen ska ske enligt BEAst Supply 4.0. BEAst är inte en produkt eller programvara. Det är en informationsstandard som branschen kommit överens om genom den ideella föreningen BEAst. Den gör information maskinläsbar så att den kan förmedlas effektivare.

Från vilket datum börjar kraven gälla?

-Våra inköpsmallar som ligger till grund för entreprenadkontrakten ändras 15 mars. Så efter detta datum kommer kraven på digital rapportering av miljödata att vara en del i dessa. Dock införs kraven stegvis, vi börjar med större projekt över 50 miljoner kronor samt underhållsprojekt. I praktiken tror vi att de första projekten som handlats upp med de nya kraven kommer att starta under andra halvåret i år, säger Bengt Hellman.

Vilken är Trafikverkets bild av i vilken mån entreprenörerna kommer att ha lätt att leva upp till kraven på digital rapportering?

-Tekniken för att digitalt följa upp miljödata finns idag och vi har testat det i pilotprojekt under ett antal år. Men det kommer dock att vara ett nytt arbetssätt för de allra flesta och därför inför vi kraven stegvis. Samtidigt är det en balans mellan att ställa krav och att ta hänsyn till olika företags förutsättningar.

 Vad händer om en entreprenör inte lyckas leverera digitalt?

-I våra krav ger vi entreprenören en inkörningsperiod i projekten för att systemstöd och arbetsrutiner ska finnas på plats. Det är vår förhoppning att detta tillsammans med den stegvisa implementeringen skall innebära att alla ska kunna uppfylla kraven.

Läs mer på Trafikverkets hemsida: Trafikverket inför krav på digital rapportering av miljödata - Bransch