Nyhet

Transportsnålhet är inte transporteffektivitet

Nyhet

Transportföretagen är mycket kritiskt till Klimaträttskommitténs förslag. Transporter är nödvändiga för ett fungerande samhälle, möjliggör möten mellan människor och utbyte av varor och tjänster. 

Ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart transporteffektivt samhälle uppnås inte genom minskat trafikarbete där styrmedel eller lagstiftning kraftigt försvårar eller förbjuder samhällsviktiga och nyttoskapande transporter. Det skriver Transportföretagen tillsammans med organisationerna Mobility Sweden, Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Åkeriföretag i ett gemensamt remissyttrande angående Klimaträttsutredningen och slutbetänkandet ”Rätt för klimatet”.

Utredningen innehåller förslag till ändringar av lagstiftningen inom tre områden: främja bidrag till klimatomställningen, underlätta byggande av elnät och ett transporteffektivt samhälle. Det är främst mot det senare organisationerna riktar in sitt yttrande och sin kritik.

Utredningens huvudsakliga utgångspunkt är att det krävs en utveckling mot ett transporteffektivt samhälle där trafikarbetet med personbil, lastbil och inrikes flyg minskar för att transportsektorns klimatomställning ska ske på ett miljömässigt och socialt hållbart sätt samt för att den ska vara robust mot förändrade omvärldsförutsättningar.

Transportföretagen m fl ställer sig starkt kritiska till förslagen som, enligt utredningen, ska ge en ”starkare styrning mot ett transporteffektivt samhälle” och avstyrker dessa.  

Klimaträttsutredningen bortser exempelvis helt från det faktum att transporter också skapar stora nyttor för individen och samhället.

En hållbar klimatomställning måste också innefattas av ekonomisk hållbarhet, inte enbart miljö och socialt. Slutbetänkandets förslag syftar snarare till minskat trafikarbete, d v s antalet transporter, genom styrmedel och lagstiftning som kraftigt ska försvåra eller förbjuda samhällsviktiga och nyttoskapande transporter.

Utredningen pekar också ut transportslagen personbil, lastbil och flyg som ”alltid dåliga”. Det är inte acceptabelt men heller inte en relevant utgångspunkt då exempelvis en starkt ökad andel elektrifierade fordon i samhället bidrar till att effektivisera energibehovet i transportsektorn med två tredjedelar jämfört med idag betonar organisationerna i yttrandet.

Du kan läsa det gemensamma yttrandet här>>>