Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Sverige kan ta ledningen när transporterna elektrifieras

Sverige kan ta ledningen när transporterna elektrifieras

Ska transportsektorn nå 70-procentsmålet med minskade utsläpp, behöver takten på elektrifieringen växlas upp.

Debattartikeln publicerades i Aktuell Hållbarhet den 22 oktober

För att transportsektorn ska nå klimatmålen måste transporterna bli mer energieffektiva och fossilberoendet behöver brytas. Allt talar för att elektrifiering tillsammans med biodrivmedel och vätgas är avgörande för framtidens hållbara transportinfrastruktur.

Regeringen växlar därför upp elektrifieringstakten bland annat med att planera för minskade utsläpp genom elvägar, en analys av laddinfrastruktur längs större vägar och inrättandet av en länge efterfrågad elektrifieringskommission.

Företagen står beredda att växla om till el när rätt förutsättningar finns men vågar i många fall inte ta steget fullt ut eftersom politiken varit otydlig och skapat osäkerhet. Vi efterfrågar nu en tydlig strategi med en tidsplan och en säkerställd och utbyggd elförsörjning. Många fordon har livslängder på uppåt åtta år och de som vill ha elfordon i drift 2030 sitter redan nu och funderar på vilken typ av fordon de ska investera i. Långsiktighet och förutsebarhet är viktiga ledord för att säkerställa övergången till el.

Teknikutvecklingen går snabbt, på bara några år har elektrifieringen tagit ett stort kliv med bättre batterier och effektivare drivlinor. Elflyg, elfärjor, elvägar, elbussar, elbilar – innovationerna är många och eldrift är ett stort tema i transportsektorns hållbarhetsarbete. Men det gäller samtidigt att öka takten och skala upp implementeringen av den nya tekniken. Företagen själva har bidragit stort för att nå dit där vi är, samtidigt behövs nu ett samlat och långsiktigt statligt stöd, en tidsplan och en strategi för att göra det möjligt för svensk transportnäring att ta ledningen.

För att snabba på elektrifieringen vill vi se att premier för elfordon förstärks och förlängs och att elskatten på bussar tas bort. Den konkurrerar orättvist ut bussen som enda transportslag att behöva betala elskatt. Vid årsskiftet fanns 245 elbussar i trafik i Sverige, ska dessa bli fler, behöver även laddplatser byggas och elförsörjningen säkras så att företagen ska våga investera.

Att elförsörjningen fungerar i alla led är avgörande för hela transportsektorn för att företagen ska våga satsa och investera i ny teknik. Tillståndsprocesserna för utbyggnaden av elnätet till de stora godsstråken måste kortas betydligt. Tillståndshanteringen tar tid. Vill vi öka takten i utbyggnaden av elvägar måste lagstiftningen ses över. Tillstånds- och planeringsprocessen för att bygga elnät kan som det ser ut i dag, ta flera år. Det här måste vara en central fråga för kommissionen – att korta tillståndsprocessen.

Att finansieringen av elvägarna ska ses över är välkommet. Staten måste ta ett utökat finansiellt ansvar för utbyggnaden av elvägar och slopa kravet på medfinansiering från näringslivet. Uppdraget till Trafikverket att analysera behovet av snabbladdning för tung trafik är positivt. Det finns i dag endast två laddstationer för tunga lastbilar i Sverige. Riktade bidrag för installation av laddinfrastruktur behöver främjas och förstärkas.

Vi har alla förutsättningar att ta täten med att utveckla ett kommersiellt elflyg genom att stödja den industri som nu växer fram. Sverige har en lång historik av civil- och militär flygindustri. Satsar vi rätt kommer det inom endast några år att byggas flygplan med eldrift i Göteborg. Målet bör vara att 2026 introducera elflyg i inrikestrafik.  

För att denna vision ska bli verklighet krävs en elflygsstrategi med en tydlig målsättning om att elflygsindustrin ska få luft under vingarna. Samtidigt måste även flygets infrastruktur vidmakthållas och utvecklas för elektrifieringen. Staten skulle även behöva genomföra en innovationsupphandling av elflyg för den upphandlade trafiken.

Större elflyg men även mindre eldrivna drönare har en stor potential för varuleveranser i städer och glesbygd av till exempel mediciner, sjukvårdsutrustning och andra nödvändigheter. Drönare kommer även utföra mängder av samhällsviktiga uppdrag och tjänster. Och sen kommer persontransportdrönarna, vilka helt kommer förändra sättet vi reser. Även finansieringsmodellerna för flygets infrastruktur måste belysas i denna process för att inte kostnadsbilden ska kväva utvecklingen.

Det är både viktigt och värdefullt att regeringen nu bjuder in näringslivet till ett formellt samarbete om att växla upp takten på elektrifieringen av den svenska transportsektorn. Vi har alla möjligheter att vara ett föregångsland i världen. Men ska vi nå dit, behövs en tydlig strategi med en tidsplan och en säkerställd och utbyggd elförsörjning. 

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Fredrik Kämpfe, branschchef flyg, Transportföretagen och ledamot i elektrifieringskommission

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.