Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Reportage:Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Reportage: Brutalt fall för biluthyrningen under våren

”Vi var snabba med att se en tsunami framför oss”, säger Mickael Bogered, vd för Europcar Sverige så snart beskedet om att stanna hemma kom i mitten av mars till följd av corona. Och mycket riktigt har biluthyrningsbranschen mötts av en katastrof, en verklighet som inte går att jämföra med en lågkonjunktur utan betydligt värre än så. Allt rasade i princip över en natt. Men vi backar och frågar hur det såg ut för biluthyrningen innan coronapandemin bröt ut?

Mickael förklarar att man under de senaste åren haft en fin tillväxt inom biluthyrningsbranschen, delvis eftersom intresset för delad mobilitet ökat och likaså intresset för privatleasing som alternativ till det egna ägandet. I båda fallen att köpa en mobilitetstjänst, bekvämt och tryggt.

”Biluthyrning har en samhällsviktig funktion. Vi finns över hela landet och gör det möjligt för alla att kunna hyra bil och att resa. Vi är ett viktigt komplement när annan infrastruktur inte fungerar”, säger Mickael.

Men visst fanns det utmaningar även innan coronan. För trots en växande bransch menar Mickael att lönsamheten i regel är låg, små marginaler kännetecknar branschen. Det finns ett stort behov av att förbättra affärskvalitén.

”Den låga lönsamheten innebär att kunna tillgodose mobilitet i hela landet är en utmaning. Dessutom skulle vi vilja investera ännu mer och snabbare i miljöbilar. Europcar satsar redan i dag stort på laddbara bilar men det kostar”, förklarar Mickael.

Så kom coronan.

”Vi anade en tsunami och det var just vad det blev. Allt var okej fram till vecka 9,10 men efter det att rörelserestriktionerna kom blev det nattsvart för branschen. När flyget stannade på marken fick det en direkt effekt för oss och vår bransch och det hela skedde så snabbt och brutalt, helt plötsligt minskade vår omsättning med tiotalet procent.”

”Vi blev snabbt tvingade att gå in i stabsläge. Vi har respekt för att detta är en hälsokris och vår största prioritet är personalens och kunders hälsa och säkerhet. Vi vet bara inte hur det här ska hanteras kostnadsmässigt.”

För trots regeringens flera olika stödpaket som levererats i omgångar upplever Mickael att branschen inte är tillräckligt hjälpta så som man hade önskat för att klara krisen. Vi hör många fina ord men det krävs ändå mer och snabbare menar Mickael. Tiden är knapp, likviditeten måste förstärkas nu.

”Det har kommit så många olika stödpaket – vi försöker sortera bland dem. Det är bra att regeringen insett allvaret att säkerställa att arbetstillfällen och företag ska finnas kvar men det hela är just nu en snårskog med för mycket byråkrati.”

Mickael tar exempel på korttidspermitteringen.

”Det är en stor administrativ utmaning med regelverket. Det känns onödigt nu när tid är kritiskt, vi har ju tappat stora delar av våra intäkter men har kvar stora kostnader för personal och hyror. Vi hade dessutom gärna sett att permitteringsstödet kunde uppgå till hundra procent.”

Det finns även medskick på omställningsstödet, det stöd regeringen lanserade i slutet av april. Stödet är helt rätt menar Mickael men det kommer inte att nå Europcar i likhet med flera andra drabbade företag inom näringslivet och han förklarar varför.”

”Omställningsstödet är egentligen helt rätt men det omfattar en alldeles för kort och oflexibel tidsperiod, mars-april. Halva mars hade vi full verksamhet innan samhället stängde ner, vilket innebär att vi därför inte uppfyller kriterierna men vi har det extremt tufft och kan inte se horisonten än. Det bara måste komma en förlängning. Ett annat dilemma är att pengarna först kommer i juli, det är alldeles för sent.”

Nu är det viktigt att regeringen planerar för när samhällets återstart framhåller Mickael, där inte bara stödåtgärder är viktiga utan även långsiktigare stimulanser. Och visst har krisen fört med sig en hel del som kommer innebära förändring i flera avseenden som skulle kunna innebära att det våras för biluthyrningsbranschen.

”En sån här kris får många att titta på sitt eget konsumtionsmönster och man börjar tänka nytt och annorlunda. Fler kommer kanske att vilja hyra bil även ur miljömässigt perspektiv, men samtidigt kommer säkert färre att resa, till en början i alla fall vilket får konsekvenser för branschen. Affärsresor och möten kommer antagligen att fortsatt ske digitalt en tid framöver och det är ju inte ett plus för vår bransch.”

Men skadan är enorm och resan tillbaka blir lång för dem som alls kommer med eftersom många sannolikt kommer gå i konkurs.

”Skadan på vår verksamhet är enorm, just nu handlar det bara om överlevnad. Vi kommer antagligen vara helt urgröpta när det här är över. Man kan säga att ledarskapet ställs på sin spets – det är milt sagt en utmaning att hålla personalen motiverade. Alla måste bidra det är vår enda chans just nu och för det krävs framtidstro, fokus och energi.”

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.