Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Reportage: Så påverkas åkaren av coronaviruset

Det är mer tomt än vanligt på väg ut från Stockholm och på vägen upp mot Hakke Gård utanför Gävle, där det är dags för den första rasten på resan. För Roger Boork och åkeriet Boorken transport har det varit bråda och annorlunda veckor.
– Jag ser ändå att situationen har inneburit en positiv bild av både oss åkerier och chaufförer, säger Roger Boork.

För någon vecka sedan blev situationen med coronaviruset på riktigt allvar i Sverige, efter att vi tidigare mest nåtts av nyhetsuppdateringar från andra länder. Allt sedan dess har det varit hektiskt för Roger Boork, vars åkeri kör allt från livsmedel till industrivaror och styckegods mot bland annat Västernorrland.

–        På industrisidan märker man av en tydlig nedgång, det har nog halverats ungefär, och även styckegods påverkas. Om vi förut levererade 12 pallar varje dag ligger vi på 12 pallar var tredje dag nu.

Roger Boork tror att en anledning till inbromsningen när det gäller styckegods är att gränserna har stängt vilket gör att import och export minskat:

–        Sedan är det väl så i den här situationen att privatpengen för de flesta inte hamnar på inköp av möbler, tv-apparater och sådant utan snarare mat och läkemedel.

Här har Roger Boork och åkeriet istället sett en stor ökning:

–        Matleveranserna har gått för högtryck. Normalt har vi två långtradare som går i skytteltrafik mellan Stockholm och Örnsköldsvik men i dagsläget kör vi fyra långtradare med två som kör extra upp mot södra Norrland. Både förra veckan och denna låg jag och Marcus (som också är verksam vid åkeriet, redaktörs anmärkning) på 700–800 mil totalt.

Inledningsvis handlade uppgången om att människor ville säkerställa sina matlager tror Roger Boork, men nu har det snarare varit hemjobbandet som driver på:

–        Den första veckans dagar var det hamstringen som var skillnaden, då var det dasspapper och konserver, pasta, flingor, torrmat – sånt som håller länge. Nu har det förändrats, det är egentligen det gamla vanliga, alltså färskmat men mer av det. Folk jobbar hemifrån och då blir det ju att man i större utsträckning köper hem och lagar stället för att gå till restaurangerna.

Ovisst framöver

Även om det inte har varit botten ur för godstransporterna på det sätt som situationen har inneburit för persontransporterna, tar Roger Boork höjd för att situationen är oviss:

–        Det är mer osäkert nu och varje vecka kommer vara väldigt annorlunda. Man undrar om pendeln slår tillbaka. Då kommer det att bli en boom där vi ska leverera mer än vad vi har lastbärare till, i annat fall blir det här ett tapp där vi i varje fall kommer tillbaka till det normala men där den här tiden är förlorad.

Att det är en annorlunda tid märks också av i både verksamhet och privatliv. För bolagets räkning har det inneburit en extra anställd:

–        Det handlar inte om att vi egentligen har jobb för det, jag känner att vi måste ha den backupen om något händer, vi har redan haft ett par sjukdomsfall och det riskerar ju annars att lamslå oss.

–        Den andra är att vi inte hinner vara hemma. Vi åker ut på söndagskvällen och kommer hem fredagskvällen, det är bara att jobba. Vi har också varit tvungna att tacka nej till vissa jobb eftersom de fjärrbilar som vi normalt kan använda för stycke- eller partigods kör livsmedel nu.  

Ökad kännedom om branschens uppdrag

Samtidigt som situationen blir en utmaning för branschen finns det också en uppsida, menar Roger Boork:

–        Jag är en inbitet positiv människa. Jag tror att de åkerier som klarar av omställningen som man nu måste göra kommer att kunna vinna nya uppdrag på grund av den flexibiliteten. Vi har ju exempelvis fördjupat vårt samarbete med matdistributörerna och jag tror att när det här har lagt sig kan det leda till nya uppdrag. Det finns ju aktörer i branschen som bara lever på att leverera kvantitet och inte kvalitet, de är nog de som slås ut av en sådan här kris.

Och det är inte bara i kontakten mot kunder och uppdragsgivare som Roger Boork märker av skillnaden, det gäller också i samhället i stort – inte minst ute på vägarna.

–        Jag tror att det här hjälper till i att många absolut har fått upp ögonen för hur viktig transportnäringen är och vad som skulle hända om det bara tog stopp. Skulle transporterna sluta fungera har du ju inte ens mat på bordet. Jag tycker också att det märks i hur vi behandlas i trafiken, även om jag tror att det sker undermedvetet. Man är hjälpsam på ett annat sätt så att vi kan komma fram.

Vill du veta mer? 

Vill du veta mer om vårt arbete kring coronavirusets påverkan på Transportnäringen, eller vill du som är arbetsgivare ha information om hur du ska hantera situationen? Besöka gärna vår informationssida.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.