Bevisa att sten inte brinner

Bevisa att sten inte brinner

Företag som vill investera och utveckla sin verksamhet ska kunna räkna med en bygglovsprocess som är tydlig, rättssäker och förutsägbar. I verkligheten ser det ibland helt annorlunda ut. Det fick LBC Frakt erfara när de ville bygga ett nytt lager till sin asfaltskross.

När bygglovsansökan skickades in återkom kommunen med krav på komplettering. Handläggaren menade att det fanns en brandrisk kopplat till verksamheten och att företaget måste bevisa motsatsen. Särskilt pekade man på ett plasttält som skulle användas för att hålla stenen torr och som enligt kommunen ökade risken för antändning.

Men i det här fallet handlade det inte om farligt gods eller lättantändliga material - utan om sten. För att gå vidare med ansökan tvingades företaget anlita en konsult som kunde slå fast det självklara, nämligen att sten inte brinner. Konsultens bedömning visade att det skulle krävas stora mängder tillsatser som magnesium för att temperaturen skulle nå 800 grader Celcius och då nå nivåer där antändning ens vore möjlig.

Att ett företag måste lägga tid och resurser på att bevisa något som i praktiken är omöjligt, att sten skulle utgöra brandrisk, säger mycket om hur snett det kan gå när rimlighetsprincipen försvinner ur myndighetsutövningen. Det är inte kravet på komplettering eller reglerna i som är problemet utan när det saknar proportion och bygger på orealistiska antaganden.

Konsekvensen blir att de får vänta längre för handläggningstider och onödiga kostander för företagen. I en tid där företag vill ställa om, bygga ut och investera för framtiden blir dessa hinder till växande problem. När processen i stället borde präglas av kunskap, dialog och stöd får företag ofta möta oförutsägbara krav som fördröjer hela verksamhetsutvecklingen.

Vad kan göras?

Bygglovsprocessen behöver präglas av både sakkunskap och rimlighet. Kommunerna måste se till att bedömningar vilar på relevans och att orimliga krav inte ställs bara för att gardera sig. Myndigheters kunskap bör delas och samordnas så att en enskild handläggare inte driver egna tolkningar utan stöd i fakta.

Det krävs också att företagen får en väg in som är tydlig och begriplig. Rättssäkerhet handlar inte bara om regler utan också om att kunna lita på att processen hanteras professionellt och effektivt. Ingen ska behöva lägga månader på att bevisa att sten inte brinner.

När företag satsar på att utveckla sin verksamhet är det samhällets ansvar att se till att regelverket fungerar som det är tänkt. Det ska vara en garant för trygghet och kvalitet, inte ett hinder för sunt förnuft.