Ny rapport visar på successivt försämrad framkomlighet för bussar i turist- och beställningstrafik

Webbinarium framkomlighet

Besökare till Stockholm uppmanas resa tillsammans för minskad trängsel och mindre negativ miljöpåverkan. Onsdagen den 15 februari presenterades en ny rapport från EY beställd av Sveriges Bussföretag och finansierad av bussbranschens egna forsknings- och utvecklingsorganisation BR att bussar i beställningstrafik fått allt sämre förutsättningar att köra besökarna.

I rapporten beräknas försämrad framkomlighet för bussarna kosta en kvarts miljard kronor på ett år. I samband med att rapporten presenterades på ett digitalt webbinarium bjöds ett antal ansvariga aktörer in att kommentera och diskutera frågeställningen om framkomlighet för bussar i turist- och beställningstrafik i Stockholm.

– Rapporten ger svart på vitt det vi i branschen länge påtalat – utvecklingen går åt fel håll. Med den här rapporten har vi tydliga fakta och siffror som ger oss en grund för fortsatt påverkansarbete för bättre villkor för våra medlemmar, kommenterade Pär Åkerberg, vd Åkerbergs Trafik och regional ledamot Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm i sändningen direkt efter att rapporten presenterats av EY. Därefter ställde webbinariets moderator frågor till de inbjudna gästerna Daniel Helldén, trafikborgarråd Stockholm stad (MP), Jan Valeskog, oppositionsborgarråd Stockholms stad (S) och Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Bild ovan
På webbinariet ” Miljardförlust för Stockholm när bussresenärer inte kommer fram till besöksmål – utmaning när turisterna återvänder” medverkade (fr v) bl a Pär Åkerberg, vd Åkerbergs Trafik och regional ledamot Sveriges Bussföretag avdelning, Jan Valeskog, oppositionsborgarråd Stockholms stad (S), Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag, Daniel Helldén, trafikborgarråd Stockholm stad (MP), Oscar Sundås, ansvarig kommersiell trafik Sveriges Bussföretag.