Kör- och vilotidsskolan – korta filmer om det viktigaste

Transportföretagens kör- och vilotidsskola är till för dig som arbetar med buss och åkeri. Den består av korta filmer på olika teman som förklarar kör- och vilotider på ett enkelt sätt.

Se lansering
Om Kör- och vilotidsskolan

Kör- och vilotidsskolan – filmer

Checklista kör- och vilotider

Frågor och svar

EU:s regler för kör- och vilotider har tagits fram för att öka trafiksäkerheten och ge transportföretagen möjlighet att konkurrera på lika villkor. Chaufförerna ska vara trafiksäkra, utvilade och ha bra arbetsförhållanden.

Att inte följa reglerna kan bli dyrt – och i värsta fall kan ditt företag förlora tillståndet att driva yrkesmässig trafik. Men med rätt kunskaper är det möjligt att göra rätt och vara redo vid en företagskontroll.

Därför har Transportföretagen och Sveriges Bussföretag tagit fram Kör- och vilotidsskolan som riktar sig till både åkerier och bussföretag. Filmerna är användbara för alla på företaget, men riktar sig framför allt till dig som följer upp och granskar kör- och vilotider.

Kör- och vilotidsskolan – filmer

Filmerna tar totalt knappt 30 minuter att titta på. Klicka på bildrutan för att starta respektive film.

1: Introduktion Kör- och vilotidsskolan
2: Så här kommer ni igång
3: Intern granskning
4: Företagskontroller
5: Körning utan förarkort

Checklista kör- och vilotider

Vad behöver ni tänka på för att vara förberedda inför en företagskontroll från Transportstyrelsen?

  • Utbilda förarna, transportplanerarna och företagsledningen i regelverket. Utbildningstillfällena ska vara dokumenterade. (Gärna regelbundet då det händer saker med regelverket, nya toleranser och nyheter)
  • Utse någon som ska sköta granskningen och se till så att denna person är insatt i regelverket och att granskningen får hög prioritet samt att arbetet ges tillräckligt med tid för att utföras
  • Införskaffa ett bra analysprogram och utbilda den/de som ska sköta granskningen i detta
  • Granska regelbundet (stora åkerier/bussföretag gör detta dagligen, mindre och medelstora bolag en gång i veckan)
  • Införskaffa en kortläsare där förarna på ett enkelt sätt kan läsa av sina förarkort. Helst efter varje arbetspass, men minst en gång i veckan även om ni har fjärravläsning av fordonen
  • Ha rutiner för vad som ska göras då ni köper, säljer, lämnar eller hämtar hyrbilar. De ska läsas av, låsas/låsas upp och remsa ska skrivas ut
  • Se till att all dokumentation sparas på ett sätt så att ni lätt kan få fram det ni behöver vid en framtida kontroll. Överträdelserapporter, remsor, intyg från verkstäder med mera
  • Vid grova eller upprepade överträdelser bör arbetsrättsliga åtgärder (till exempel varning) vidtas. Den vanligaste orsaken till att man blir uttagen till en företagskontroll är det som polisen upptäcker vid en vägkontroll
  • Vid en företagskontroll är det bra att ta hjälp om ni inte känner att ni är säkra på vad som ska skickas in. Detta kan behövas om ni ska bemöta överträdelser till Transportstyrelsen och eventuellt överklagande till domstol

Frågor och svar

 

Frågor och svar om: Färdskrivare

Frågor och svar om: Körning utan kort

Avläsning av förarkort och färdskrivare

Granskning överträdelser

Överträdelser och sanktionsavgift

Företagskontroller

En del av de frågor och svar som du ser ovan finns även på Transportstyrelsens hemsida. Där finns ytterligare frågor och svar.

Du kan också läsa mer om kör- och vilotider i Arbetsgivarguiden.