Vår rekryteringsprocess

Hos oss på Transportföretagen arbetar vi kompetensbaserat i våra rekryteringar – för att säkerställa en rättvis, träffsäker och transparent process. Här kan du läsa hur det brukar gå till när du söker jobb hos oss: 

Ansökan

I ansökan vill vi gärna att du besvarar våra urvalsfrågor, anger kontaktuppgifter och bifogar ditt CV. Personligt brev är valfritt. När du skickat in din ansökan får du ett bekräftelsemejl att din ansökan är mottagen.  

Tester

Som första steg använder vi en personlighets- och logiktest från Alva Labs. Testerna är ett komplement till urvalsfrågor och din arbetslivserfarenhet, och hjälper oss att få en mer objektivt och rättvis bedömning. 

Första intervju

Vi tror på att ses i verkligheten och därför är vår utgångspunkt att första intervju är på plats. På första intervjun träffar du två personer från oss och får berätta mer om dig, lära dig mer om Transportföretagen och tjänsten du sökt. 

Arbetsprov

Vi använder arbetsprov för att få insikter om dina kunskaper, kopplat till rollen du sökt. Alla arbetsprov är utvecklade internt och är rollspecifika.  

Andra intervju

Vid den andra intervjun träffar du ytterligare två personer från oss. Vi pratar om tidigare erfarenheter, kunskaper och kompetenser. Du får även möjligheten att ställa frågor om oss. 

Bakgrundskontroll och referenstagning

För slutkandidater genomför vi referenstagning och bakgrundskontroll. Vi använder en standardiserad och strukturerad mall för referenstagning och ber dig att ange tre till fyra referenser från ditt yrkesliv. 

Erbjudande! 

Frågor och svar om rekrytering

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får om rekryteringsprocessen.

En rekryteringsprocess hos oss tar vanligtvis 4-5 veckor från det att annonsen publicerats. Tiden kan dock variera beroende på tjäns eller om något oförutsätt händer längs vägen. Oavsett vad som sker håller vi dig som kandidat uppdaterad under hela processen.

För oss är återkoppling, transparens och personlig kontakten viktig del av rekryteringen. Därför är vår amibition att någon från vårt rekryteringsteam följer upp med dig per telefon efter att du kallats till det första steget. 

 

Har du frågor under resans gång är du alltid väkommen att höra av dig till oss.

Om du inte hittar en aktuell tjänst som passar dig är du varmt välkommen att skicka in en spontanansökan. Om din profil matchar vår verksamhet hör vi av oss - och med ditt godkännande sparar vi gärna dina uppgifter för framtida möjligheter. 

Detta gäller också om du tidigare varit med i en process men inte gått vidare, tackat nej till en tjänst eller själv valt att avbryta. Vi ser gärna att dialogen fortsätter - för kanske passar en annan tjänst bättre, längre fram.

Vårt huvudkontor ligger centralt i Stockholm, på Storgatan 19. Vi har även regionkontor över hela landet, där en del av våra medarbetare finns.  

Sara Herold, HR-generalist och Anna Mosveen, HR-chef - ansvariga för rekryteringsprocessen