Nyhet

Utsläppskrav för miljözoner i Sverige ändras från årsskiftet

Nyhet

Från årsskiftet gäller nya utsläppskrav för miljözoner i Sverige. Bussar måste vara uppfylla minst kraven enligt EuroVI. Regelverket för miljözoner finns i Trafikförordningen, dvs det är ett nationellt regelverk.

Grundregeln för tunga fordon är:

Att en tung lastbil eller tung buss får köra i en miljözon klass 1 i sex år från första registrering, innevarande år oräknat. Undantag från den grundregeln är att

  1. Fordon som uppfyller avgaskrav bättre än Euro II (från 1 september 2013, bättre än Euro III) får köra i miljözoner i åtta år, registreringsåret oräknat. Det innebär exempelvis att Euro V av 2013 års modell kan köra även 2021
  2. Fordon som uppfyller utsläppskrav enligt Euro VI får köras i denna miljözon.


Varje kommun kan själva bestämma om man vill ha miljözon och den geografiska omfattningen av miljözonen.
För närvarande finns miljözoner i dessa kommuner: Stockholm, Göteborg, Mölndal, Malmö, Lund, Helsingborg, Uppsala samt Umeå.

Från årsskiftet 2020/2021 gäller att tunga fordon ska uppfylla utsläppskraven motsvarande Euro VI, dock gäller fortfarande grundregel enligt punkten ett ovan.
Dispens kan sökas hos respektive kommun om undantag. Här varierar förfaringssättet så en mall för alla finns inte. Grundinställningen hos de flesta kommuner är att inte bevilja men med god argumentation om rådande omständigheter så kan det finnas en möjlighet. Exempelvis har politiken i Stockholm klart uttalat att man ska se välvilligt vad gäller småföretag rent generellt, oavsett bransch.

Är det så att det finns flera miljözoner inom ett län kan ansökan göras för alla dessa gemensamt hos Länsstyrelsen i det aktuella länet. En nationell dispens går inte att ansöka om.

I våras fick Västtrafik dispens sex månader för bussar som kör på utpekade linjer inom Göteborg och Mölndal. Även UL har sökt och beviljats dispens för bussar som körs i kontraktsbunden trafik i Uppsala, mot bakgrund av att gällande kontrakt inom regionen endast hade kort tid kvar i samband med att kravet på EuroVI infördes i Uppsala. Det är i nuläget de beviljade dispenser för miljözonsreglerna som Sveriges Bussföretag har kunskap om.