Utsläppshandeln för drivmedel senareläggs till 2028
Nyhet

Utsläppshandeln för drivmedel senareläggs till 2028

I måndags blev det klart att både Europaparlamentet och EU:s Ministerråd vill att EU ska skjuta upp införandet av utsläppshandelssystemet för vägtransporter m.m. (ETS2) till 2028. ETS2 skulle ursprungligen ha införts år 2027.

Det är en del aven större överenskommelse, som också innebär att EU ska hålla fast vid ett mål om att minska EU:s totala utsläpp med 85% till år 2040, jämfört med 1990 års nivåer. Klicka dig vidare här för att läsa om att EU går mot nytt utsläppsmål 2040

ETS2 väntas innebära en prishöjning på diesel och bensin med 2-3 kronor inklusive moms per liter när det införs enligt beräkningar från Drivkraft Sverige. Men detta förskjuts alltså med ytterligare ett år, i och med den överenskommelse som nåddes igår.

Transportföretagen har tidigare skrivit om det nya utsläppshandelssystemet, som ska göra att utsläppen från vägtransporter, uppvärmning av byggnader, arbetsmaskiner m.m. minskar i takt med EU:s klimatmål. Intäkterna från systemet i Sverige har delvis planerats användas för att finansiera en elbilsbonus för hushåll med låga inkomster.

– Det är svårt för företagen att planera långsiktigt när spelreglerna på klimatområdet ändras gång på gång. Beslutet att senarelägga ETS2 kan i sak vara rimligt, men det visar än en gång hur oförutsägbart styrmedelssystemet blivit. För transportsektorn, som redan gör stora investeringar i fossilfri teknik, blir den typen av omtag både kostsamma och svårhanterliga, säger Susanne Florentin, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.