Pressmeddelande

Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart

Pressmeddelande

Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.

Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart

EU-kommissionen pressenterade nyligen en investeringsplan, Sustainable Transport Investment Plan (STIP), för att snabba på omställningen till fossilfria transporter. För att nå utsläppsmålen i EU:s regler för flyg och sjöfart krävs stora mängder fossilfria bränslen – mer än 20 miljoner ton.

–  EU:s beslutade investeringsplan är ett viktigt besked: nu finns en tydlig väg för att få igång marknaden för fossilfria flygbränslen. Men det kräver att medlemsstaterna kliver in och gör modellen skarp. Sverige bör gå med i Early Movers Alliance så att vi kan bidra till utformningen av de dubbelsidiga auktionerna och se till att eSAF-marknaden kommer igång på riktigt, säger Jonas Hagelqvist, vd på Transportföretagen.

Dubbelsidiga auktioner innebär långsiktiga avtal mellan producenter och köpare av fossilfria bränslen, vilket minskar riskerna vid investeringar. För att driva detta framåt startar kommissionen innan årets slut Early Movers Alliance, där intresserade länder tillsammans formar framtidens bränslemarknad.

Chans att påverka marknaden för fossilfria bränslen

–  ReFuelEU stakar ut vägen för hållbara flygbränslen hela vägen till 2050, och Sveriges fossilfria färdplan hänger på att både SAF- och eSAF-marknaden faktiskt kommer igång. Vi har förutsättningarna att leda utvecklingen – råvaror, fossilfri el och biogen koldioxid – men utan styrning som gör eSAF investerbart blir det inga volymer. Därför måste Sverige gå in i Early Movers Alliance, vara med och forma de dubbelsidiga auktionerna och använda ETS-intäkterna smart, så att investeringar och produktion hamnar här och inte någon annanstans, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.

I brevet till regeringen uppmanas att Sverige bör använda intäkterna från utsläppshandeln för att stötta flygsektorns och sjöfartens klimatarbete. Sverige bör också gå med i Early Movers Alliance för att påverka hur marknaden för fossilfria bränslen utvecklas, och arbeta för att liknande lösningar tas fram även för sjöfarten.

Brevet är undertecknat av Transportföretagen, Braathens Renavia, Energiföretagen European Energy, Fly Green Fund, Göteborgs Hamn, Jämtkraft, Liquid Wind, Nordic Leisure Travel Group, Norwegian, Plagazi, SAS, Skellefteå Airport, Skellefteå Kraft, STORM Heliworks, Sundsvall Energi, Tärntank, Umeå Energi, Uniper Sverige, Örnsköldsvik Transport och Logistik, inklusive Örnsköldsvik Hamn och Örnsköldsvik Airport, Övik Energi och 2030-sekretariatet.

Fakta:

SAF (Sustainable Aviation Fuel) är hållbart flygbränsle som kan användas i dagens flygplansflotta som ett “drop-in”-bränsle, alltså utan att kräva tekniska förändringar av varesig flygplan eller infrastruktur. Eftersom SAF bygger på kol som redan finns i biosfären eller återcirkuleras via infångad CO₂, minskar det flygets nettoutsläpp av koldioxid jämfört med fossilt jetbränsle.

Det finns två huvudtyper av SAF:

  • BioSAF, som produceras av biobaserade råvaror som avfall, restprodukter och förnybara oljor.
  • eSAF (elektrobränsle/Power-to-Liquid), som framställs syntetiskt av infångad koldioxid och vätgas producerad med fossilfri el.

I praktiken används SAF ofta som samlingsbegrepp för både bioSAF och eSAF. I dag dominerar bioSAF produktionsvolymerna, men enligt EU:s definition ingår båda kategorierna och regleras gemensamt i lagstiftningen.