Regeringen har beslutat om en ändring i trafikförordningen som ger kommuner möjlighet att tillåta tunga transporter nattetid med fordon utan förbränningsmotor – alltså el- och vätgasbilar. Därmed öppnas dörren för tystare och utsläppsfria leveranser under kvällar och nätter.
Ändringen innebär att kommunerna får tillstånd att medge undantag från förbudet mot tung lastbilstrafik i bullerkänsliga områden nattetid – under förutsättning att fordonen saknar förbränningsmotor. Många kommuner har i dag nattliga förbud mot tunga fordon i tättbebyggda områden för att begränsa bullerstörningar. Eldrivna och vätgasdrivna lastbilar utan förbränningsmotor kan dock framföras betydligt tystare.
Enligt regeringen syftar regeländringen till att minska buller och utsläpp i känsliga stadsmiljöer, och att främja elektrifieringen av tunga transporter. Man menar även att möjligheten till off peak-leveranser kan avlasta trafiken dagtid och bidra till ökad framkomlighet.
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, välkomnar att regelverket moderniseras i takt med teknikutvecklingen, men betonar att genomslaget nu helt beror på kommunernas beslutsvilja:
-Det är positivt att ett hinder som bromsat tysta och utsläppsfria transporter åtgärdas. Men effekten avgörs lokalt. För att näringslivet ska kunna planera investeringar i eldrivna lastbilar behövs förutsägbara och likvärdiga regler mellan kommunerna. Nu är det upp till våra 290 kommuner att skyndsamt ändra de lokala trafikföreskrifterna. Vi vet också att det är en utmaning att säkerställa bemanning för att ta emot nattliga leveranser. Det kommer att krävas kommunal handlingskraft för att få detta att fungera som avsett.
Möjligheten gäller enbart lastbilar utan förbränningsmotor. Det är upp till varje kommun att själv avgöra om och hur undantagen ska tillämpas lokalt.