EU går mot nytt utsläppsmål 2040
Nyhet

EU går mot nytt utsläppsmål 2040

En avgörande milstolpe passerades i måndags i förhandlingarna om EU:s klimatmål till 2040. Både EU:s Ministerråd och Europaparlamentets miljöutskott har nu antagit sina förhandlingspositioner om EU:s klimatmål till 2040.

Man är redan nu överens om att målet ska innebära en minskning av växthusgasutsläppen i EU med 85% jämfört med utsläppen år 1990. Detta sker samtidigt som ledare från hela världen möts i Belém i Brasilien för att diskutera de globala ansträngningarna för att minska utsläppen och klimatpåverkan.

En milstolpe i EU:s klimatpolitik

Målet på 85 procents minskning av växthusgaser är ett viktigt steg på vägen mot klimatneutralitet 2050. För medlemsländerna innebär det tydligare krav på utsläppsminskningar i alla sektorer, inklusive transport, industri och energi. Samtidigt öppnar beslutet för att en begränsad del av utsläppen kan kompenseras genom koldioxidupptag och internationella krediter.

Målet syftar till att skapa långsiktighet i klimatarbetet, men ställer också stora krav på teknikskifte, investeringar och tillgång till infrastruktur i hela unionen.

– Beslutet ger tydligare långsiktiga spelregler, men också stora utmaningar. För att klara målen krävs samordnade investeringar och ett regelverk som stödjer innovation och konkurrenskraft, säger Susanne Florentin, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Påverkan på transportnäringen

För transportsektorn innebär 2040-målet att omställningstakten behöver öka.

  • Skärpta utsläpps­krav: Kraven på effektivare fordon, fossilfria drivmedel och klimatsmarta logistiklösningar kommer att skärpas successivt under perioden 2030–2040.
  • Ökat investeringsbehov: För att nå målen krävs storskaliga satsningar på ladd- och tankinfrastruktur, elektrifiering, biobränslen och nya transportlösningar.
  • Stramare regelverk: De nya reglerna för hur utsläppsreduktioner får redovisas gör att företag i högre grad behöver minska sina faktiska utsläpp snarare än att förlita sig på kompensation.

Transportföretagen betonar vikten av att omställningen sker på ett konkurrensneutralt och kostnadseffektivt sätt, där både stora och små aktörer har möjlighet att delta.

–  Nu krävs att politiken gör stora ansträngningar för att skapa förtroende för att stödsystem och förenklingsarbete byggs upp med långsiktigt fokus mot 2040-målet. Klimatpremien behöver förlängas, elskatten på el för laddning av tunga fordon behöver sänkas rejält och offentlig upphandling måste utformas för att göra det attraktivare att köra eldrivna transporter, fortsätter Susanne Florentin.

Nästa steg

Efter miljöutskottets beslut väntas hela Europaparlamentet anta sin position senare i november, varefter slutförhandlingarna med Rådet och Kommissionen kan inledas. En slutlig överenskommelse väntas under första halvåret 2026.

Transportföretagen följer processen nära och kommer att analysera hur målen konkretiseras för transportsektorn, särskilt när det gäller:

  • tidsplaner och delmål för utsläppsminskningar,
  • framtida regelverk för väg-, sjö- och flygtransporter,
  • samt EU:s planerade stöd till investeringar i ny teknik och infrastruktur.