Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har den 25 maj 2025 tecknat Kabinavtalet 2025–2027 med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport). Därmed upphör alla varsel om stridsåtgärder och strejkrisken är över. Ett välkommet besked för en flygbransch som redan har flera svåra år bakom sig.
Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år. Det nya Kabinavtalet innehåller, förutom löneökningar, en förändring i lönebestämmelserna som innebär att den som byter arbetsgivare får tillgodoräkna sig viss tidigare branscherfarenhet vid inplaceringen i lönetabellen.
– Efter konfliktvarsel och medling har vi nu ett avtal på plats. Det viktigaste för oss har varit att kostnadsökningarna inte går utanför den ram som industrins parter har satt inom det så kallade märket, säger Linda Räfsbäck, förhandlingschef, Svenska Flygbranschen.
Det är första gången som avtalet har förhandlats med Transport, som har tagit över förhandlingsrätten för löner och villkor för kabinpersonal från Unionen, efter en överenskommelse facken emellan.
– Vi har behövt hitta nya förhandlingslösningar med Transport, efter att under många år ha arbetat fram en avtalsmodell för kabinpersonal med Unionen. Det har varit utmanande, samtidigt som vi har en lång tradition av att finna lösningar med Transport på andra avtalsområden, vilket vi även gjorde denna gång, säger Linda Räfsbäck.
Förhandlingarna har försvårats av flera utvecklingsfrågor som uppstått efter att Transport tagit över förhandlingsrätten för Kabinavtalet från Unionen. Därför har parterna enats om att tillsätta tre arbetsgrupper.
– Svenskt flyg har svåra år bakom sig. Under ett antal år hamrades budskapet in att flyget är ett klimathot och ”flygskam” blev ett etablerat begrepp. Därefter kom pandemin som lamslog resandet och etablerade nya arbetsmönster där flyget fick stå tillbaka. Det flyget behöver är lugn och ro och därför är det bra att vi har kommit överens. Det är nödvändigt för att säkra framtidens jobb i branschen och gynnar både arbetstagare och arbetsgivare, avslutar Linda Räfsbäck.
Om Kabinavtalet
Kabinavtalet omfattar 11 företag och omkring 2 400 kabinanställda.
Transport tog över förhandlingsrätten för Kabinavtalet den 1 februari 2025 efter en överenskommelse med Unionen, som tecknades med hjälp av medlare från Medlingsinstitutet. Överenskommelsen innebär att Transport har rätten att förhandla Kabinavtalet, men Unionen är fortfarande avtalspart. När det gäller de avtal om tjänstepension, försäkring och omställning som hänger ihop med Kabinavtalet förhandlas de fortfarande av Unionen. Transports medlemmar är bundet av dessa avtal, men är inte avtalspart.