Sveriges Hamnar, ett förbund inom Transportföretagen, har idag den 20 maj tecknat Hamn- och Stuveriavtalet med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport). Avtalet följer industrins märke med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år.
–Sveriges hamnar spelar en avgörande roll för Sveriges import och export och är dessutom viktiga ur säkerhets- och beredskapsperspektiv. Nu har vi tecknat ett avtal som ger stabila förutsättningar för hamnarna och för det svenska transportsystemet, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Överenskommelsen om Hamn- och Stuveriavtalet med Transport innebär bland annat att ett system för deltidspension införs. Syftet är att underlätta för hamnarbetare att vara yrkesverksamma i högre ålder. Till systemet för deltidspension avsätts 0,1 procent av lönesumman från och med den 1 maj 2026. Denna kostnad avräknas från löneökningsutrymmet så att den totala kostnaden för arbetsgivaren ryms inom märket. Därutöver har parterna diskuterat frågor kopplade till hur bemanning används inom hamn- och stuveribranschen. Parterna har därvid enats om att bemanningsanställdas behov av en planerbar arbetstid och fritid ska beaktas när Sveriges Hamnars medlemsföretag beställer bemanningstjänster.
I och med överenskommelsen återkallar båda parter sina respektive varslade stridsåtgärder. Dock kvarstår varslen från Hamnarbetarförbundet.