Pressmeddelande

Arlandautredningen klar – nu krävs politisk handlingskraft

Pressmeddelande

Transportföretagen välkomnar att Arlandasamordnaren nu lagt fram sitt slutbetänkande med en bred uppsättning åtgärder för att förbättra tillgängligheten och kapaciteten till och från Arlanda. Rapporten visar tydligt att Arlanda är en nationellt strategisk nod som kräver långsiktiga investeringar, tydlig samverkan och politisk prioritering.

Slutbetänkandet bekräftar de budskap Transportföretagen lyft under hela processen, inte minst i Action Plan 2025, där kraven på ett tydligt statligt ägaransvar, moderna tillståndsprocesser och investeringar i framtidens flyginfrastruktur lyfts fram. Arlanda är inte en Stockholmsfråga utan en nationell angelägenhet med bäring på tillgänglighet, beredskap och Sveriges konkurrenskraft.

– Det är glädjande att Arlandasamordnaren pekar på vikten av såväl kapacitetsutbyggnad som förbättrad tillgänglighet. Nu måste rapportens slutsatser omvandlas till konkreta beslut. Arlanda har väntat länge nog, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg.

Samhällsekonomiskt viktigt med stärkt Arlanda

Utredningens förslag beräknas innebära en kostnad om 45 miljarder kronor, vilket är en nödvändig investering. Transportföretagens rapport om Arlandas samhällsekonomiska betydelse, som presenterades i slutet av förra året, visar att Arlandas nuvarande bristande attraktivitet innebär ett lägre BNP på 16 – 26 miljarder årligen. Flygplatsen är central för näringsliv, handel, kompetensförsörjning och regional utveckling i hela Sverige. Arlanda halkar efter när konkurrerande europeiska flygplatser växer i snabb takt. Mycket måste nu göras på kort tid för att vända den negativa utvecklingen och återta marknadsandelar.

– Att Arlanda kan växa från 23 till 40 miljoner passagerare kräver att både flygplatsen och transportsystemet kring den hänger med. Vi delar samordnarens bedömning att kapacitet, tillförlitlighet och finansiering är brådskande frågor. Låt oss nu samla aktörerna och agera, säger Fredrik Kämpfe.

Stärkt infrastruktur till och från flygplatsen

Delrapporterna om väg och järnväg har tidigare visat att en rad akuta förbättringsåtgärder krävs – inte minst vad gäller Arlandabanan, framkomligheten för expressbussar och robustheten i infrastrukturen kring flygplatsen. Slutbetänkandet adderar nu förslag på både ett brett “Arlandapaket” och organisatoriska förändringar som stärker genomförandekraften. Bland annat ska den seriösa taxinäringen ges bättre förutsättningar vid flygplatsen. Sveriges Bussföretag är positiva, men varnar för att den komersiella busstrafiken glöms bort.

– Vi välkomnar flera förslag som lyfter busstrafiken, till exempel dynamiska kollektivtrafikkörfält och förbättrad angöring vid flygplatsen. I utredningen prioriteras dock inte den kommersiella busstrafiken till och från Arlanda. En stark och pålitlig busstrafik från Stockholms innerstad är avgörande för Arlandas tillgänglighet. Den kommersiella direkttrafiken mellan Cityterminalen och Arlanda har hög kapacitet, plats för bagage och en prismodell som är tillgänglig för breda resenärsgrupper. Den erbjuder ett bekvämt och framför allt pålitligt alternativ till tåget. Det är viktigt att värna de transporter vi har idag och som fungerar väl, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Ska möta krav om hållbarhet och beredskap

För att Sverige ska lyckas ställa om flyget krävs att Arlanda ges förutsättningar att bli en motor för den tekniska och infrastrukturella omställningen – med plats för elflyg, hållbara flygbränslen (SAF) och fossilfria transporter till och från flygplatsen. Förbättrad kollektivtrafik, fler elbusslinjer, expressbusskoncept och satsningar på gång-, cykel- och taxistruktur är också viktiga steg mot ett klimatsmartare Arlanda.

– Ska Sverige ha en flygplats som kan möta framtidens krav på tillgänglighet, hållbarhet och beredskap, då behövs ett regeringsbeslut som prioriterar Arlanda. Rapporten ger en bra karta – nu behöver resan påbörjas, säger Fredrik Kämpfe.