Sverige har tillsammans med Finland långsiktigt arbetat med frågan om lastbilars mått och vikter och enligt EUs transportråds förhandlingsposition som antogs idag så får Sverige och Finland även i fortsättningen använda större fordonskombinationer nationellt och gränsöverskridande med andra länder som tillåter fordonskombinationer av högre vikt och mått.
Arbetet med EU:s mått och viktdirektiv har pågått ganska länge inom EU och nådde idag alltså EU:s transportråd som har enats om en förhandlingsposition, en position där Sveriges intressen tas tillvara.
De högsta tillåtna vikterna och måtten på fordonskombinationer som används på svensk och finsk transportmarknad möjliggör förbättrad effektivitet och lönsamhet för transporter. På så sätt tryggas näringslivets konkurrenskraft. Större fordonskombinationer är ekonomiskt, logistiskt och miljömässigt hållbarare.
Den antagna s k allmänna riktlinjen (d v s rådets förhandlingsposition) innebär också lösningar som främjar användningen av fordon med nollutsläpp och del av intermodala transporter.
Efter rådets allmänna riktlinje kommer Europaparlamentet att bilda sin egen uppfattning om revision av direktivet om Vikt & mått.
Europaparlamentet beslutade om sin ståndpunkt till Vikt - och måttdirektivet i mars 2024.
Senare inleds så kallade trilogiförhandlingar - det vill säga en trepartsdialog där man söker en gemensam syn på förslagets slutliga innehåll mellan medlemsstaterna, parlamentet och kommissionen.
Här kan du läsa rådets pressmeddelande:
Council sets position on maximum weights and dimensions for road vehicles