Nyhet

EU:s transportråd enades om allmänna riktlinjer om Vikt och måttdirektivet

Nyhet

Den 4 december antog EU:s Transportråd sin förhandlingsposition i frågan om EU -direktivet om lastbilars mått och vikter. Det är en fråga som Sverige tillsammans med Finland arbetat länge med och än så länge har det gått vår väg. Nu går frågan vidare till Europaparlamentet och sedan återstår så kallade triologförhandlingar.

Arbetet med EU:s mått och viktdirektiv har pågått ganska länge inom EU och  den 4 december enades EU:s transportråd om en förhandlingsposition, en position där Sveriges intressen tas tillvara.

De högsta tillåtna vikterna och måtten på fordonskombinationer som används på svensk och finsk transportmarknad möjliggör förbättrad effektivitet och lönsamhet för transporter. På så sätt tryggas näringslivets konkurrenskraft. Större fordonskombinationer är ekonomiskt, logistiskt och miljömässigt hållbarare.

Den antagna s k allmänna riktlinjen (d v s rådets förhandlingsposition) innebär också lösningar som främjar användningen av fordon med nollutsläpp och del av intermodala transporter.

Efter rådets allmänna riktlinje kommer Europaparlamentet att bilda sin egen uppfattning om revisionen av direktivet om Vikt & mått. Europaparlamentet beslutade om sin ståndpunkt till Vikt - och måttdirektivet i mars 2024.

Senare inleds så kallade trilogförhandlingar - det vill säga en trepartsdialog där man söker en gemensam syn på förslagets slutliga innehåll mellan medlemsstaterna, parlamentet och kommissionen.

Här kan du läsa rådets pressmeddelande:

Council sets position on maximum weights and dimensions for road vehicles