Nyhet

Framgång i AD: Ingen förhandlingsskyldighet om fackligt anslutna medarbetare saknas

Nyhet

Svensk Pilotförening stämde ett flygbolag för brott mot förhandlingsskyldigheten enligt MBL. De menade att piloterna var anställda i flygbolaget och att flygbolaget därför ansvarade för anställningarna och var förhandlingsskyldigt enligt MBL. Flygbolaget invände att man saknade anställda, att man köpte in bemanningstjänster från ett annat koncernbolag och att det bolaget i sin tur hyrde in besättningar från ett tredje koncernbolag – och i det bolaget var piloterna anställda. Arbetsdomstolens beslutade till flygbolagets fördel: när dotterbolag säljer bemanningstjänster till varandra, ska MBL-förhandling hållas med det företag där medarbetarna är anställda. Beslutet tydliggör också att MBL-förhandling i normalfallet endast krävs om den fackliga organisationen har medlemmar som är anställda i det aktuella företaget.

I flygbranschen är det av praktiska skäl vanligt med interna bemanningsbolag. Det innebär att ett bolag har flygtillstånd och ansvarar för flygsäkerheten enligt lag, men sedan kan flygplanen tillhandahållas av ett annat koncernbolag och flygplanen också bemannas av besättning som är anställda i och schemaläggs av systerbolag inom koncernen. Ett bolag som har ett sådant upplägg är Braathens, där Braathens International Airways, som har flygtillståndet, har ett avtal om totalentreprenad med Braathens Support som schemalägger bemanningen och i sin tur hyr in besättningen från Braathens Crew, där besättningen är anställd. Svensk Pilotförening menade att Braathens International Airways var den egentliga arbetsgivaren och krävde att få MBL-förhandla med dem.

Arbetsdomstolen slog fast att piloterna endast skulle ha kunnat betraktas som arbetstagare hos flygbolaget om pilotföreningen hade kunnat styrka omständigheter som visar att flygbolaget på avtalsmässig grund – främst genom ingångna anställningsavtal – utövade kontroll och arbetsledning över piloterna. Det inflytande över verksamheten som Braathens International Airways måste utöva för att säkerställa flygsäkerheten utgör enligt Arbetsdomstolen inte sådan arbetsledning som vilar på avtalsmässig grund och de ska därför inte de ska anses vara arbetsgivare. Flygbolaget behöver därför inte MBL-förhandla med Svensk Pilotförening.

I sitt beslut lägger Arbetsdomstolen särskild vikt vid den begränsning som finns i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL): en förutsättning för att en arbetsgivare ska vara förhandlingsskyldig enligt MBL är att den fackliga organisationen har någon medlem som är (eller har varit) anställd i företaget.

Du kan läsa hela domen på Arbetsdomstolens webbplats.