Nyhet

Transportföretagen uppmanar klimatministern att pausa reduktionsplikten för flygfotogen och påbörja utfasning.

I ett brev till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari uppmärksammas statsrådet på att reduktionsplikten för flygfotogen höjdes från 2,6 till 3,5 procent vid årsskiftet, istället för att frysas på 2023 års nivå som Energimyndigheten föreslagit i sin kontrollstation december 2022. En höjning som är problematisk och innebär en kostnadsökning för det svenska flyget om nära 200 miljoner kronor.

Den svenska flygbranschen har mycket höga klimatambitioner med mål om fossilfritt inrikesflyg 2030 och svenskt utrikesflyg från Sverige 2045. Omställningen kommer att vara kostsam och det finns inte utrymme för styrmedel som inte ger klimateffekt utan bara dränerar flygets ekonomi, som i detta fall. Den höjda reduktionsplikten försämrar svenska flygets konkurrenskraft utan att minska utsläppen, skriver branschchef Fredrik Kämpfe i brevet.

Med anledning av EUs beslutade styrmedel ReFuelEU Aviation, en europeisk inblandningsplikt som ersätter den svenska reduktionsplikten uppmanar Transportföretagen nu regeringen att reversera höjningen till 2023 års nivå och initiera utfasningen som ska vara slutförd 1 januari 2025.

Ta del av brevet här: Brev om reduktionsplikten

Kontaktpersoner

Foto på Fredrik Kämpfe

Fredrik Kämpfe

Branschchef Flyg

Foto på Victoria Barrsäter

Victoria Barrsäter

Näringspolitisk expert Flyg