Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Risk för dyrare biodrivmedel efter årsskiftet

I det senaste numret av den internationella kollektivtrafikorganisationen UITPs nyhetsbrev om EU-frågor skriver Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund en gemensam artikel, om att EU nu behöver ge Sverige besked om fortsatt skattebefrielse för förnyelsebara drivmedel efter 2020.

Bakgrunden är att Sveriges nuvarande undantag från EU:s statsstödsregler, som ger regeringen möjlighet att befria förnyelsebara drivmedel såsom biogas, HVO etcetera från skatt bara gäller fram till årsskiftet.

Idag kör över 80 procent av landets bussar på förnybara drivmedel, mycket tack vare biodrivmedel som HVO och RME. Det gäller alla bussar, såväl i upphandlad linjetrafik som expressbussar samt bussar i turist- och beställningstrafik.

– Elektrifieringen av svensk busstrafik kommer starkt, men vi kommer behöva både el och biodrivmedel även i framtiden. Bussar som kör långväga resor och turister kommer behöva biodrivmedel längre än stadsbussar, eftersom det tar tid att bygga en infrastruktur för elektrifiering för trafik utanför täta städer. Att då börja beskatta gröna drivmedel igen gör det dyrare att köra kollektivtrafiken klimatsmart. Galet, i dessa tider när vi alla behöver ställa om och resa tillsammans på ett sätt som värnar vår planet, kommenterar Anna Grönlund.

Läs UITP EU Express 

Anna GrönlundPressLow.jpg

Fri pressbild. Foto Lena Engstrand

Ladda ner bilden

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.