DB Schenker testar elektrisk lastbil i fjärrtrafik
Efter tre år av förberedelser och forskning inom projektet E-Charge börjar DB Schenker nu att testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.
Lastbilen kommer att ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrekipaget på sträckan.
– Det innebär att den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.
Laddningen av lastbilen kommer ske med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler.
Det är inte vilken elektrisk lastbil som helst. Scanialastbilen har en kapacitet på 728 kWh, vilket innebär sju batterier. Fordonet har utrustats med extra batterier för att klara att operera under nordiska förhållanden med 64 ton GTW och 24 m längd utan laddning på en sträcka på ungefär 300 km.
– Fordonet är Scanias första långdistansbatterielektriska fordon med denna kapacitet. Jag är väldigt nöjd över att vi nu startar våra första kundtester, säger David Gotthardsson, Concept Leader på Scania Pilot Partner.
Satsningen sker inom projektet E-charge. E-Charge är ett projekt där 14 ledande parter inom sektorer som fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel arbetar tillsammans för att accelerera utvecklingen.
– Det täta samarbetet inom E-Charge mellan olika aktörer gör att vi kan driva på och landa mer rätt i omställningen. Tillsammans skapar vi en tydligare bild, på systemnivå, av hur skalbara lösningar för en elektrifiering av de långväga, tunga lastbilstransporterna faktiskt kan se ut, säger Gunnar Ohlin, projektledare för E-Charge på Lindholmen Science Park.
– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor CO2-besparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, avslutar Anna Hagberg.
I E-charge, som leds av Lindholmen Science Park, deltar ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Projektet finansieras av Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).