
Remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Sveriges Bussföretag har idag lämnat in svar på Arlandasamordningens betänkande ”Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet”, som varit ute på remiss. Förbundet är i sig positivt till att frågan har utretts om hur Arlanda flygplats konkurrenskraft ska stärkas, särskilt avseende transporter till och från flygplatsen. Betänkandet lägger dock enligt vår uppfattning alltför stor vikt vid järnvägsförbindelsernas betydelse i förhållande till andra trafikslag, vilket är problematiskt framför allt ur ett kostnadsperspektiv.
Bland förbundets synpunkter finns bland annat:
- Analysen att busstrafik främst skall ses som en lösning för tvärgående kollektivtrafikstråk och att resande till/från Stockholm främst bör nyttja järnvägsförbindelserna håller inte. Busstrafiken är idag en viktig pusselbit i det kollektiva utbudet då den har större upptagningsområde, högre pålitlighet och kapaciteten och snabbt kan skalas upp och ner utifrån behov.
- Angöringen på Arlanda måste fungera. Vi håller med om att det är brådskande att få till en slutlig lösning för angöringsfunktionen, som är dimensionerad för att flygplatsen ska kunna växa. Annars blir inte bussen attraktiv som trafikslag.
- Förslaget om förstärkt expressbusskoncept i tvärstråkslinjer med högre komfort är intressant. Däremot berörs inte driftsform – här anser vi att alternativa lösningar så som koncessionsavtal eller att köpa platser i kommersiell trafik bör utvärderas mot att upphandla trafiken.
- Det är positivt att flera åtgärder föreslås gällande väginfrastrukturen, inte minst dynamiska kollektivtrafikkörfält på E4. Det är något som branschen efterfrågat i många år.
- Det är önskvärt att titta på en helhet av åtgärder som kan planeras tillsammans, men det är också tydligt att de föreslagna järnvägsinvesteringarna skulle kosta åtta gånger mer än samtliga förslag inom vägområdet tillsammans. Dessutom är inte ett av de bärande förslagen, att förhandla om förändrade förutsättningar för Arlandabanan, inte ens kostnadsberäknad vilket är anmärkningsvärt.
Sveriges Bussföretag har träffat representanter för Arlandasamordningen flera gånger under arbetets gång, både enskilt och tillsammans med medlemsföretag, och bidragit med olika typer av faktaunderlag.
– Betänkandet innehåller många intressanta förslag på åtgärder och arbetet har varit gediget. Vi kan dock inte bortse från att i princip hela den efterföljande debatten handlat om att få bort stationsavgiften på Arlanda – en åtgärd som inte ens gjorts en uppskattning av vad det skulle kosta. Det finns med en sådan åtgärd också en reell risk att dagens kommersiella buss- och tågtrafik konkurreras ut av upphandlad, skattesubventionerad trafik. Konkurrensen måste ske på lika villkor. Därför är det avgörande att inte helhetsperspektivet tappas och att alla möjliga åtgärder utvärderas framåt, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Läs hela remissvaret här: Remissyttrande avseende SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet