Regeringens förslag till nytt resegarantisystem riskerar slå hårt mot små bussresearrangörer
Regeringen lämnade idag in propositionen Ett förbättrat resegarantisystem. Syftet med förslaget är att stärka konsumentskyddet och minska kostnader och administration för resebranschens aktörer. Sveriges bussföretag ser dock att det nya förslaget riskerar att skapa en orimligt tung ekonomisk börda för små researrangörer.
Regeringen beslutade den 6 november att gå vidare med förslaget – trots den starka kritik som framförts av flera branschorganisationer, däribland Sveriges Bussföretag, Svenska Resebranschföreningen och Visita.
- Risken är att flera bussresearrangörer väljer att sluta arrangera paketresor, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Vi och många med oss har påpekat att modellen där branschen själv ska stå för uppbyggnaden av hela fondlösningen utan någon statlig garanti riskerar att skjuta hela reformen i sank.
De stora researrangörerna med internationell verksamhet har redan indikerat att de kan komma att flytta sina resegarantier till andra länder – länder som redan har fullt uppbyggda system.
– Det skulle innebära att de små, nationella researrangörerna i Sverige ensamma får stå för uppbyggnaden av fonden. Det blir en orimligt tung ekonomisk börda och kommer ta betydligt längre tid än vad regeringen räknar med. För våra medlemsföretag är detta särskilt oroande, eftersom många av de mindre researrangörerna är just bussresearrangörer, fortsätter Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag betonar samtidigt att resegarantisystemet behöver reformeras, och att delar av regeringens förslag är positiva.
– Men det som i grunden är bra riskerar att överskuggas av frågan om den uteblivna statliga garantin. Om det blir för dyrt och omständligt att ordna resegarantier kan flera bussresearrangörer tvingas sluta arrangera paketresor och i stället enbart erbjuda rena busstransporter. Det tjänar ingen på – allra minst resenärerna, säger Anna Grönlund.