Utredning om en effektiv elektrifiering av transportsektorn föreslår få skarpa förslag för bussar
Utredningen ”Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn” har lämnat sitt slutbetänkande till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utredningen innehåller flera förslag som syftar till att underlätta elektrifieringen av transportsektorn. För busstrafiken, som redan idag hunnit en god väg mot en elektrifierad fordonsflotta i alla fall avseende stadsbussar, innebär inte utredningens förslag några särskilda nya stöd på vägen framåt för resterande del av bussflottan.
Utredningen har under sitt arbete träffat ett antal branschorganisationer och experter, bland annat Sveriges Bussföretag.
Busstrafiken har redan idag klarat omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Över 85% av alla svenska bussar kör idag fossilfritt, tack vare biodrivmedel och el. Samtidigt ser förutsättningarna väldigt olika ut för de olika segmenten av bussar. För stadsbussar, klass I bussar, finns idag ett stort utbud av modeller. För regionbussar, klass II bussar, och turistbussar, klass III bussar, är situationen annorlunda. Här har inte fordonsindustrin prioriterat produktutvecklingen. För turistbussar finns exempelvis idag enbart asiatiska bussar att tillgå, vilket ställer frågor om social hållbarhet visavi övergång till elektrifiering på sin spets. För detta segment saknas också idag i stor utsträckning laddmöjligheter, då pågående utbyggnad av laddinfrastuktur koncentrerats till det större vägnätet och hubbar för godstrafik. Stadsbussar laddas idag huvudsakligen på depå. För exempelvis turistbussar, som kör människor till populära besöksmål exempelvis inne i städer, blir detta ett problem, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Sveriges Bussföretag har till utredaren lyft fram problematiken, både i samtal och genom olika insända underlag. Tyvärr redogör utredningen bara för detta, några skarpa nya förslag för att direkt stödja introduktionen av elbussar klass II och III och en anpassad laddinfrastruktur för dessa finns inte med. Utredningen för ett resonemang kring beskattningen av el för olika fordonsslag, men utöver att konstatera att frågan kan komma behöva diskuteras återfinns inga skarpa förslag för exempelvis slopad elskatt på busstrafik, såsom idag råder för tågtrafiken. En åtgärd som är ett helt nationellt beslut och skulle kunna genomföras direkt i syfte att skynda på elektrifieringen av hela kollektivtrafiken.
Utredningen visar att busstrafiken idag hamnar på andra plats i den pågående elektrifieringen av transportsektorn, med en andel på 8,5 elbussar 2023–2024. Bara mopeder har en högre andel elektrifierade fordon med 13,7%. Andelen elektrifierade personbilar är 5,9%.
Utredningens skriver också att tjänster som utförs med bussar och mikromobilitet – som elsparkcyklar, (el-)cyklar – tunnelbana, spårväg, taxi, tåg, färjetrafik, närtrafik, bilpooler och samåkande med mera skapar möjligheter för människor som inte äger en bil, eller som vill ersätta bilen med andra, mer hållbara alternativ.
I utredningen berörs också aktuella, heta frågor i elektrifieringens spår, som införandet av Miljözon och den process som förevarit i Stockholm, liksom nyligen fattade EU-beslut kring utsläppskrav för fordon. Utredningen föreslår mot denna bakgrund att det görs en bredare översyn och analys av bestämmelserna i trafikförordningen som reglerar utsläpp och trängsel, med beaktande av elektrifieringen av transportsektorn och omställningen till utsläppsfria och hållbara städer. Inom ramen för detta uppdrag kunde befintliga bestämmelser (exempelvis om miljözoner och dubbdäcksförbud) samordnas och det kunde övervägas om de ska samlas i ett särskilt kapitel i trafikförordningen eller i en särskild lag.
En översyn av aktuella regelverk inom området, mot bakgrund av hur verkligheten förändras och ser ut, är något vi välkomnar, kommenterar Anna Grönlund och hänvisar till att Sveriges Bussföretag i samband med debatten om Miljözon3 i Stockholm pekat just på detta, att en samlad översyn behövs som tar hänsyn till den utveckling som varit men också det faktum att utvecklingen för elektrifierade fordon ser så olika ut, inte bara mellan olika fordonsslag utan också för olika segment inom respektive fordonsslag.