Nyhet

Förslag om miljözon klass 3 är baserat på en undermålig utredning

Nyhet

Stockholms Stad har remitterat ett förslag om införandet av den första miljözon klass 3 i Sverige. Förbundet är i sitt remissvar tydligt med att miljözonen inte bör införas enligt förslaget, den 1 januari 2025. Den tidplanen är alldeles för snäv.

- Vi är inte emot åtgärder för att förbättra klimatet, men de måste vara effektiva, väl utredda och anpassade till den tekniska utvecklingen, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

Den svenska bussbranschen är redan idag ledande i omställningen till en fossil- och emissionsfri fordonsflotta. Redan idag körs svenska bussar till 85 % på fossilfria drivmedel, och när det gäller stadsbussar har elektrifieringen tagit ordentlig fart. Men, när det gäller turist- och beställningstrafiken har utvecklingen inte kommit lika långt, av 1745 turistbussar är en (1) elektrisk. En miljözon klass 3 skapar därmed stora problem för turistbusstrafiken. En stor brist i utredningen av förslaget är att Trafikkontoret inte har gjort någon bedömning av hur förslaget påverkar näringslivet.

Stockholm Stad har lyssnat in kritiken från bland annat Sveriges Bussföretag, och minskat omfattningen på den första zonen som ska införas. Förbundet välkomnar detta, då Gamla stan och en större del av city nu inte ska utgöra miljözon. Detta gör att problemet blir mindre för busstrafiken. Men, staden planerar redan under 2024 att utreda en utvidgning av miljözonen, det vill säga innan det första området trätt i kraft. Om staden nu trots kritiken inför en miljözon borde utvidgningen skjutas upp.

- Vi anser att det enda rimliga är att staden avvaktar med en utvidgning till dess att den första zonen trätt i kraft och dess effekter har utvärderats. Med tanke på det bristfälliga underlag som Stockholms Stad väljer att fatta sitt beslut på, vore det en naturlig del av den demokratiska processen, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag kommer även framåt arbeta med att föra fram bussbranschens perspektiv när nu staden väljer att utreda en utvidgning. Särskilt frågan om hur turist- och beställningstrafiken påverkas är något som måste beaktas.

Läs remissyttrandet här