Nyhet

Bussakademin samlade kollektivtrafikpolitiker i Norrbotten

Nyhet
Bussakademin

När Bussakademin gjorde nedslag i Norrbotten var det som ”förband” till RKM Norrbotten arbetsutskottsmöte den 27 februari i Luleå. På plats under Bussakademin Norrbotten fanns därför såväl politiker och tjänstemän från RKM Norrbotten, Länstrafiken och Luleå Lokaltrafik som företrädare från Sveriges Bussföretag regionalt och från kansliet i Stockholm.

I en bokad konferenslokal i centrala Luleå, med snö och gnistrande sol utanför fönstren, samlades deltagarna till en inledande fika. När Lars Erik Granberg, ansvarig och sammankallande för Sveriges Bussföretag avdelning Norrbotten så hälsade välkommen underströk han vikten av dialogmöten mellan kollektivtrafikens olika aktörer.  Med avstamp i branschens gemensamma mål om att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva diskuterade mötesdeltagarna under ledning av Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund hur man i Norrbotten kan arbeta tillsammans för att stärka kollektivtrafiken och få fler av regionens invånare att välja bussen. Ett förändrat biljettsystem, att utgå ifrån de skilda behoven för stadstrafik och glesbygdstrafik, erbjudanden riktade till större arbetsgivare och att söka goda exempel hos andra av landets regioner diskuterades.   

Mötets huvudämne blev som i många andar av de regioner Bussakademin besökt kompetensförsörjning och då framför allt den akuta bussförarbristen. I Norrbotten gör de många och stora industrisatsningarna att i stort sett alla näringar har arbetskraftsbrist och få branscher förmår konkurrera med den expansiva industrin. Flera mötesdeltagare lyfte vikten av att branschen tillsammans nu vässar sitt arbete för att attrahera fler att välja bussföraryrket. Rekryteringskampanjer såsom ”Bli bussförare” behöver spridas än mer, tätare dialog mellan trafikföretag och offentliga beställare kring trafik- och tidtabellplanering för att med det som grund kunna skapa attraktiva scheman, möjliggöra engelska som språk också i kollektivtrafiken och i förarprov var inspel som kom från mötesdeltagarna. Goda exempel delades också där Västtrafiks modell med utbildningspeng lyftes fram särskilt.   

När arbetet i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik och Kollektivtrafikens Avtalskommitté KollA presenterades blev diskussionen intensiv kring frågor om fordonskrav och framtida drivmedel. Bussgods verksamhet engagerade flera mötesdeltagare och att som idag sända stora och tunga godselement såsom snöskotrar med bussgodsbussarna ifrågasattes.  

Mötet avrundade med att titta på infrastrukturen vars bristande underhåll och snöröjning är ett stort bekymmer för många med effekter på såväl framkomlighet som säkerhet och trygghet. Medlemsföretagen gav också RKM konkreta förslag på hur bland annat regiontrafik och lokaltrafiken bättre skulle kunna knytas ihop inne i centrala Luleå.