Regeringens förslag om ökade medel till Klimatklivet och förlängt stöd till lätta ellastbilar, ska snabba på elektrifieringen av transportsektorn. Transportföretagen välkomnar förslagen, men saknar en riktad energiskattesäkning för el som används i tung yrkesmässig trafik.
– Vi välkomnar satsningen på Klimatklivet, som är ett bra och effektivt stöd för att minska utsläppen inom transportsektorn. Beskedet att stödet till lätta ellastbilar förlängs är också bra och något som Transportföretagen arbetat för sedan stödet infördes. Det finns en stor potential för lätta ellastbilar att öka i fordonsflottan och stödet behövs därför under en längre tidsperiod, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
Samtidigt som åtgärderna som presenterades på onsdagen i stora drag är bra, saknas viktiga åtgärder som skulle kunna göra stor skillnad i elektrifieringen av transportsektorn. Att skattebefria den el som används i tunga elektriska lastbilar och bussar i yrkestrafik, är ett exempel som hade gett stor effekt.
– En permanent skattefrihet av laddel är en av många olika åtgärder för att få fler lätta elektriska fordon på våra vägar. Men vi måste fortsätta minska krånglet och hyvla ner trösklarna för elektrifieringen. Samtidigt som riktningen från regeringen att generellt sänka skatten är positiv, är det ur vårt perspektiv alldeles för lite. Det är en tummetott för transportsektorn, säger Mårten Bergman.
Sveriges höga skatt på fossilfri el är en bromskloss för transportsektorns omställning, särskilt för tunga batterielektriska fordon.
– Vi har under en lång tid uppvaktat regeringen med ett förslag för att snabba på transportsektorns elektrifiering. I korthet går det ut på att införa en skattenedsättning för den el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar. En permanent energiskattelättnad är en rättvis och marknadsdriven stimulans som skulle sänka kostnader och förbättra den totala ägarkostnadskalkylen för företagen. Det är okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten och är förenligt med EU:s statsstödsregler, avslutar Mårten Bergman.