Transportföretagen ser positivt på regeringens förslag att bredda stödet till laddinfrastruktur. Att även icke-publik laddning och fler trafikslag föreslås inkluderas, såsom bussar och hamnverksamhet, är ett viktigt steg för att snabba på elektrifieringen av transportsektorn.
– Att stödet föreslås omfatta även icke-publik laddinfrastruktur är mycket välkommet. För åkerinäringen, även inom fjärrtrafiken, är laddning vid depåer och terminaler helt avgörande. Likaså har turistbussarna hittills varit en bortglömd del i utbyggnaden – nu kan vi börja rätta till det, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Stödet innebär att även el- och vätgaslösningar för exempelvis hamnars interna logistikflöden, egen maskinpark eller rederianknutna fartyg kan få statlig medfinansiering.
– Det här är ett viktigt steg för att kunna elektrifiera både sjöfarten och hamnlogistiken. Hamnarna är centrala nav i den gröna omställningen och nu får vi äntligen verktyg att agera, säger Susanne Karlsson.
Samtidigt kvarstår den största flaskhalsen: näten.
– Handläggningstiderna hos nätbolagen varierar kraftigt över landet. Det är inte ovanligt att det tar orimligt lång tid att få besked, eller att inget svar kommer alls. Dessutom är kostnaderna oförutsägbara och ofta saknas tillräcklig kapacitet i elnäten. Ingen laddinfrastruktur i världen kan kompensera för bristande effekt, avslutar Susanne Karlsson.
Transportföretagen uppmanar därför regeringen att, parallellt med utbyggt stöd, ta krafttag för att påskynda nätutbyggnaden och effektivisera tillståndsprocesserna.