Regeringen presenterade idag en satsning på 524 miljoner kronor i budgetpropositionen för 2026 för att stärka utbildning och matchning på arbetsmarknaden. Transportföretagen välkomnar beskedet om fler platser inom Yrkeshögskolan och höjda ersättningsnivåer inom yrkesvux, men varnar samtidigt för att transportsektorn glöms bort i satsningen.
– Det är bra att regeringen fortsätter att satsa på fler platser inom Yrkeshögskolan då vår analys är att efterfrågan på eftergymnasial kompetens successivt växer inom transportnäringen. Det är även positivt att regeringen förlänger satsningen på nationell yrkesutbildning (NY), det vill säga yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, till år 2028, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
– NY-utbildningarna har verkligen potential att bidra till transportnäringens kompetensförsörjning. Men regelverket har inte hängt med. Om inte regeringen vidtar nödvändiga förordningsförändringar så står stora delar av transportnäringen utanför den här satsningen – trots att vårt behov av kompetens är akut, fortsätter Caj Luoma.
Satsningarna är som sagt välkomna, men otillräckliga. Arbetsförmedlingen har själva konstaterat att arbetsmarknadsutbildningar riktade mot transportnäringen i princip är lika kostnadseffektiva som vårdens. Ändå saknas särskilda satsningar på transportnäringen.
– Det är olyckligt. Sveriges transportföretag behöver förare, mekaniker och tekniker för att hålla samhället i gång. Genom att inte inkluderas i den riktade satsningen, bortser regeringen från branschens skriande behov, säger Caj Luoma.
Dessutom saknar regeringens satsning en tydlig förstärkning av antalet platser inom yrkesvux, som är en central utbildningsväg för många yrken i transportsektorn.
– Ekonomiska satsningar är viktiga. Men politiken tar fortfarande inte ansvar för att få fler att söka sig till landets yrkesutbildningar. Utan ett politiskt långsiktigt arbete för att höja yrkesutbildningarnas status riskerar kompetensförsörjningsproblemen att bestå, avslutar Caj Luoma.